KATA PENGANTAR
Bersyukur dan segala puji hanya milik Allah S.W.T. Selawat
dan salam selalu diberikan kepada Rasullullah s.a.w. Berkat limpahan dan
rahmat-Nya penyusun mampu menyelesaikan tugasan makalah berjudul Tokoh Ulama’
Mujtahidin Imam Maliki ini.
Dalam penyusunan tugasan ini, tidak sedikit hambatan yang
penulis hadapi. Namun penulis menyedari bahawa kelancaran dalam penyusunan tugasan
ini tidak lain berkat bantuan, dorongan, dan bimbingan Ustazah dan
sahabat-sahabat yang penulis hadapi dapat diatasi Alhamdulillah.
Makalah ini mengandungi perihal tentang latarbelakang Imam
Maliki, keperibadian, pendidikan serta keistimewaan dan pencapaian beliau
semasa hayatnya. Akhir sekali penulis
memasukkan nasihat-nasihat dari Imam Maliki sebagai seorang insan.
Tugasan makalah ini disusun agar pembaca dapat memperluas
ilmu tentang kaitan tokoh ulama’ Mujtahidin terutama Imam Maliki yang kami
sajikan berdasarkan pengamatan dari berbagai sumber informasi, rujukan, dan
berita. Tugasan makalah ini di susun oleh penyusun dengan berbagai rintangan.
Baik itu yang datang dari diri penyusun maupun yang datang dari luaran. Namun
dengan penuh kesabaran dan terutama pertolongan dari Allah s.w.t. akhirnya tugasan
makalah ini dapat diselesaikan.
Sebagai seorang insan yang lemah, penulis yakin bahawa
makalah ini tidak terlepas dari kelemahan-kelemahan yang boleh diperbaiki. Oleh
demikian harapan penulis kepada sekelian pembaca, sekiranya terdapat kesilapan
dan kesalahan dari mana-mana aspek sudah sekiranya perbetulkan.
Semoga tugasan makalah ini dapat memberikan wawasan yang
lebih luas dan menjadi sumbangan pemikiran kepada pembaca khususnya para
mahasiswa Pusat Pendidikan Jamiyah Singapura dan Kolej Universiti Islam Melaka.
Objektif:
Tokoh Ulama’ Mujtahidin
Gerakan
ijtihad berlaku secara aktif oleh ulama mujtahid seperti Imam Maliki, Imam Abu
Hanifah serta Imam Syafie pada abad pertama, kedua dan ketiga
hijrah. Namun begitu, gerakan tersebut menjadi malap dan berhenti pada
abad keempat hijrah, apabila pemerintah dan ulama lebih menekankan kepada
gerakan taklid pula lantaran menilai keadaan
semasa supaya tidak timbul perselisihan dan pertikaian antara masyarakat
dan orang awam yang jahil khususnya.
Pada abad
keempat gerakan ijtihad menjadi malap dan terhenti, namun ada sesetengah ulama
masih bersikap terbuka dan menolak taklid, khasnya dalam perkara furu’ dan
tidak berpegang dengan satu mazhab sahaja.
Sesetengah
ulama tidak mahu terikat dengan amalan taklid, kerana pada umumnya
dasar taklid dalam perundangan ada baik dan ada buruknya.
Antara bahayanya ialah:
a) Sifat
fanatik kepada sesuatu mazhab tertentu menyebabkan mereka mengecam dan
memburuk-burukkan mazhab lain.
b) Mematikan
semangat mendalami ilmu serta tiada perkembangan pesat dalam mencari ilmu.
c) Dalam
sesetengah perkara furu’, ahli masyarakat dan politik menjadikannya
sebagai alat politik dan kepentingan mereka.
Menilai
keburukan dan keadaan yang tidak baik tersebut, lahirlah ulama’ dan pemikir
yang meneliti kembali amalan taklid tersebut untuk dinilai dan
dikaji mengikut sumber utama, iaitu al-Quran dan hadis serta membuka ruang
kepada perkara yang diharuskan perselisihan pendapat dan perkara yang tidak
diharuskan untuk berbuat demikian.
Kesan
perkembangan dan kelahiran tokoh baru itu telah memberi ruang yang baik kepada
umat Islam, walaupun sesebuah negara telah menetapkan sesebuah aliran mazhab di
negara mereka, namun mazhab lain juga dapat diterima dan digunakan dalam
pelaksanaan syariat untuk menyelesaikan masalah dan dalam perkara yang dapat
member kemaslahatan kepada masyarakat dan umat Islam. Untuk itu, ijtihad
merupakan perkara penting di dalam pembinaan hukum. Iaitu dengan cara istinbat
hukum daripada al-Quran dan hadis. Ijtihad itu sentiasa berkembang mengikut
kesesuaian masa, keadaan dan tempat. Oleh itu, ijtihad merupakan suatu
kehujahan dalam pembinaan hukum kerana ijmak juga berdasarkan ijtihad dan
ijtihad itu sendiri diharuskan oleh syarak. Dari itu, kami ingin berkongsi
tentang salah satu tokoh ulama’Mujtahidin iaitu Imam Maliki.
Latar
Belakang Dan Biodata Imam Maliki
Nama sebenar Imam Maliki Rahimahullah ialah Abu Abdullah Malik bin Anas bin Malik Bin Abi Amir bin Amr Harith bin Gaiman bin
Kutail bin Amr Bin Haris Al-Asbahi.. Dilahirkan di Kota Madinah pada 93 Hijrah bersamaan
dengan tahun 713 Masihi, iaitu pada zaman pemerintahan Khalifah Sulaiman bin
Abdul Malik daripada kerajaan Bani Umaiyah. Wafat pada 11
Rabi’ul Awal tahun 179 H bersamaan 798 M. Ketika berusia
84 tahun niaitu pada zaman pemerintahan khalifah Harun Ar-Rasyid. Beliau
dikebumikan di Baqi’. (1)
Beliau
meninggalkan tiga orang putera bernama Muhamad, Hammad dan Yahya serta seorang
puteri bernam Fatimah. Beliau berasal dari keturunan Arab di Yaman dan
datuknya Abu Amir merupakan seorang sahabat Nabi s.a.w. yang mulia dan telah
menyertai hampir semua siri peperangan bersama baginda Nabi s.a.w. kecuali
perang Badar. Moyangnya bepindah ke Madinah dan menganut Islam pada zaman
Rasulullah s.a.w.
Ibu Imam Maliki
adalah seorang wanita solehah bernama Aisyah binti Syarik Al-Azdiyah, berasal
dari Yaman. Namun pendapat yang paling
popular mengatakan ibunya bernama Siti Aliyah Rahman bin Syuraik Al-Azdiyah. Imam Maliki dikandungkan ibunya selama dua
tahun. Malah ada yang mengatakan selama
tiga tahun. Imam Maliki adalah generasi tabie tabi’en iaitu satu generasi umat
Islam yang tidak sempat berjumpa dengan para sahabat Rasulullah s.a.w. Hanya sempat dengan generasi tabi’en iaitu
mereka yang sempat berjumpa dengan sahabat Rasulullah s.a.w.
Imam Maliki
dikurniakan umur yang panjang. Beliau
hidup pada zaman sembilan orang khalifah bani Umaiyah dan lima ornag khalifah
bani Abbasiyah. Bermula dari khalifah
Al-Walid bin Abdul Malik (95 Hijrah) sampai kezaman khalifah Harun Al-Tasyid
(179 Hijrah). (2)
Sepanjang
hidupnya, Imam Maliki terkenal dengan kecerdasan akal fikirannya yang tinggi
sehinggakan mampu menghafal al-Quran dalam usia
yang masih muda. Walau bagaimanapun, beliau yang terkenal dengan keramahan dan
bergaul dengan semua lapisan masyarakat merupaka seorang yang pendiam dan hanya
berkata-kata apabila perlu dan menganggap benda yang akan diucapkan adalah
perkara-perkara yang berfaedah sahaja. Beliau juga seorang hartawan yang tidak
lokek membelanjakan hartanya ke jalan Allah. Sebagai
contoh, beliau pernah membantu Imam as-Syafie sehingga
berjaya menjadi ulama terkenal. Beliau seorang yang sangat menghormati hadis-hadis
Rasulullah sendiri dan diri Nabi s.a.w. sendiri walaupun baginda telah wafat. (3)
Beliau njuga
satu-satunya ulama yang mahu berdampingan dengan khalifah dengan tujuan memberi
nasihat kepada pemerintah. Beliau adalah
seorang ulama yang warak, taat dan patuh kepada Allah s.w.t.
Sifat-sifat fizikal Imam Maliki
Imam Maliki
adalah seorang manusia yang baik rupa parasnya, kacak , bermata biru, tetapi mempunyai
sangat hebat dan menakutkan dari sorotan matanya yang tajam. Diriwayatkan bahawa kehebatan Imam Maliki
bukan sahaja menggerunkan budak-budak, tetapi juga orang-orang dewasa yang
mempunyai kedudukan yang tinggi dalam masyarakat termasuk para khalifah dan
pembesar-pembesar negeri.
Murid-muridnya
pula amat takut kepadanya sehingga mereka menghormati Imam Maliki sampai
keperingkat yang amat menakjubkan.
Kehebatan Imam Maliki mengikut riwayat pada ketika Khalifah Abu Ja’far
Al-Mansur datang ke rumah Imam Maliki pada suatu malam bersama-sama dengan para
pengawalnya, baginda juga membawa beberapa orang putera baginda diantaranya
Al-Mahdidan Ja’far. Sebaik saja
putera-putera Khalifah Al-Mansur melihat wajah Imam Maliki, kedua-dua lari
bertempiaran kerana takut. (4)
Sifat peribadi, budi pekerti dan pendidikan
Imam Maliki
mempunyai budi pekerti tinggi mempunyai kecergasan akal yang tinggi. Sangat
memuliakan hadith Nabi s.a.w. zuhud, takwa serta tegas dalam perkara agama
tanpa mengira siapa. Beliau juga terkenal dengan sifat mulia, bersopan-santun . Beliau sentiasa berhati-hati dalam
percakapan, pergaulan yang luas antara semua golongan dan peringkat. Beliau sangat benci kepada perbuatan mencela
sesama manusia.
Sejak kecil
lagi, minatnya terhadap ilmu sudah disemai dalam jiwanya. Beliau telah
menghafal ayat-ayat Al-Quran dan hadis semenjak kecil dan mendapat pendidikan
di Kota Madinah daripada beberapa orang ulama terkenal di sana. Guru pertama
beliau adalah Abdul Rahman bin Hamzah iaitu seorang
ulama besar Madinah. Beliau mempelajari
berbagai jenis ilmu serta menguasainya.
Untuk itu, beliau diakui oleh guru-gurunya dan Imam Syafie pernah
berkata : “Imam Maliki merupakan hujjah Allah keatas makhlukNya selepas Tabi’en. Untuk itu beliau telah didatangi oleh ulama
berbagai negara untuk mengambil ilmu daripadanya, seperti Mesir dan Maghribi.
Beliau pernah
belajar daripada sembilan ratus guru.
Sebahagian daripadanya tediri daripada ulama tabi’en. Antaranya Bafi’ bin Abi Nuaim, Ibnu Syhab Az Zuhri, Hasyim bin Urwa, Yahya
bin Saub Al-Anshari, Muhammad bin Munkadir dan Adburrahman bin Hurmuz.
Pada usia muda,
beliau dapat menguasai banyak ilmu. Rasa
cintanya kepada ilmu menjadikan hampir seluruh hidupnya diabadikan bagi
menuntut ilmu. Ramai yang menuntut ilmu
dengan Imam Maliki termasuk empat khalifah bani Abbasiyah iaitu Abu Jaafar
Al-Mansur, Al-Mahdi, Al-Hadi dan Harun Ar-Rasyid. Malah Imam Abu Hanifah dan Imam Syafie juga
pernah menimba ilmu daripada Imam Maliki. (5)
Kerajinannya
mengerjakan ibadat di malam hari pula menunjukkan kewarakan beliau terhadap
Allah s.w.t. Prinsip hidup beliau mengenai ilmu ialah orang yang ingin belajar ilmu hendaklah
berusaha mencarinya, bukan ilmu yang datang mencarinya. Beliau tidak pernah
merungut apabila memberi pendidikan kepada anak-anak muridnya. Beliau akan
bersusah-payah memberi kefahaman kepada anak-anak muridnya tentang sesuatu
masalah ilmu.
Imam Maliki
seorang yang pakar dalam bidan ilmu hadith.
Beliau berhati-hati dalam menyelidik sanad dan perawi hadis bagi
memastikan kesahihannya. Kerana kemasyhuran
beliau dalam bidang ilmu hadith, ramai ulama dari luar Madinah datang bagi
mendapatkan ilmu daripada beliau. (6)
Pakaian dan Makanan Kegemaran Imam Maliki
Imam Maliki
suka pakaian mahal dan bermutu yang datang dari Aden, Khurasan dan Mesir.
Pakaian beliau cantik, kemas dan suka memakai wangi-wangian. Pendek kata Imam Maliki suka kepada pakaian
yang elok, kemas dan baik-baik. Beliau
amat benci kepada pakaian yang kotor dan berbau busuk. Dalam hal ini beliau amat menyerupai Imam Abu
Hanifah.
Menyentuh
kegemaran beliau memakai bau-bauan yang bagus.
Kerana bagi beliau nikmat yang dikurniakan Allah s.w.t. perlu dipamerkan
dalam kehidupan kita. Telah dikuatkan oleh satu pengakuan dari seorang muridnya
yang tekemuka iaitu Imam Asyhab bin Abdul Aziz. Kata Imam Asyhab: “Imam Maliki
suka memakai bau-bauan yang harum sama ada kasturi atau lainnya. Suka memakai pakaian yang bersih, kemas serta
bau-bauan yang harum selaras dengan tuntutan agama supaya menjadi orang yang
pembersih. Beliau pernah menegur mereka
yang kaya tetapi memakai pakaian yang buruk dan koyak rabak serta sebagai kelihatan
seperti orang miskin kerana bersifat kedekut.
Begitu juga
apabila menghadiri majlis ilmu perlu memakai pakaian yang cantik dan bersih sebagai
penghormatan kepada hadith Rasulullah s.a.w.
Sekiranya ada antara mereka yang mengadu tidak mampu membeli pakaian
kerana miskin, Imam Maliki dengan murah hati menggunakan wangnya sendiri.
Salah seorang
anak saudara Imam Maliki mengatakan beliau sangat suka makan daging. Imam Maliki akan menjual apa saja barangannya
untuk membeli daging. Manakala buah-buahan
pula yang paling beliau suka ialah pisang. (7)
Sahabat-sahabat Imam Malik
Imam Maliki
telah memberi sumbangan yang besar terhadap perkembangan ilmu pengetahuan,
khususnya Hadith dan Fiqh. Beliau
meninggalkan ramai murid yang meneruskan pengembangan ilmu pengetahuan. Mereka yang pernah berguru dengan Imam Maliki
dan murid beliau yang terkenal melebihi 1,300 orang. Antara sahabat serta murid yang mengembangkan
mazhab Maliki ialah Abdullah ibn Wahab Al-Misri serta lainnya.
Beliau ialah
Abu Abdillah, Abdul Rahman ibn AL-qasim, Al-Misri Ibn Al-Qasim yang telah
mempelajari dan mendalami ilmu Fiqh serta Hadith daripada Imam Maliki hampir
dua puluh tahun. Lantaran itu beliau
merupakan antara kalangan ulama yang paling pakar dalam menimba Fiqh mazhab
Imam Maliki. Seterusnya beliau juga
banyak menimba ilmu daripada ulama lain lagi, seperti La-Laith ibn Sa’d di Mesir. Justeru ada yang mengatakan beliau sampai ke darjat
mujtahid mutlak. Hal ini disokong oleh
Yahya ibn Yahya yang merupakan Qadi Al-Andalus. (8)
Tidak mempunyai rumah sendiri
Imam Maliki
tidak mempunyai rumah sendiri. Bahkan
beliau tinggal menyewa sehinggalah ke akhir hayat beliau. Ini bukan kerana beliau tidak mampu berbuat
demikian. Ini kerana adalah hatinya
menyedari bahawa hidupnya di dunia ini tidaklah lama. Bila-bila masa sahaja beliau
boleh pergi meninggalkan rumahnya menghadap Ilahi. Oleh itu soal rumah bukanlah suatu perkara
yang perlu diutamakan. Meskipun beliau
tinggal di rumah sewa, namun beliau mengatur rumahnya dengan kemas dan
rapi. Rumah beliau juga ada kerusi
sahaja kerana beliau tidak fanatik secara melulu.
Sejak membuka
kelas pengajian ilmu hadith di Masjid Nabi, kehidupan Imam Maliki bertambah
senang kerana ramai yang memberinya pelbagai hadiah termasuk wang dan
barang-barang berharga. Walaupun beliau
tidak pernah meminta apa-apa bayaran, namun anak-anak muridnya memberi dengan
ikhlas. Wang itu digunakan dengan
sebaik-baiknya dan beliau tidak perlu lagi membuat pekerjaan selain menumpukan
perhatian pada kelas pengajiannya. (9)
Walaupun Imam
Maliki tidak suka hidup bermewah-mewah namun beliau menjaga makan,minum serta
keperluan pakaian diri dan keluarganya.
Pencapaian
Imam Maliki: Menjadi Guru
Imam
Maliki dapat menguasai ilmu dengan cepat. Kecergasan yang demikian pada zaman
kemajuan sains, teknologi dan computer ini diistilah sebagai ‘Otak Genius’
iaitu sejenis otak yang mempunyai kualiti kepintaran yang luar biasa dalam
satu-satu bidang atau lapangan yang diceburi. Beliau adalah salah seorang yang
termasuk ke dalam manusia genius. Ini terbukti apabila beliau telah mula
membuka majlis pengajarannya ketika usianya baru menjangkau tujuh belas tahun.
Majlis
pengajaran Imam Maliki bukan sahaja didatangi oleh pelajar-pelajar biasa tetapi
juga oleh ulama’-ulama’ yang sudah bergelar ulama’ besar.
Setelah
beliau membuka majlisnya, hanya beberapa tahun sahaja orang yang hadir ke
majlis beliau lebih ramai daripada majlis Imam Nafi’, guru beliau. Tetapi Imam
Nafi’ yang mempunyai hati yang suci, tidak cemburu atau dengki bahkan memuji
Imam Maliki kerana keutamaan yang dimilikinya itu. (10)
Majlis
pengajaran Imam Maliki adalah majlis yang hebat dan tenang. Selama lima puluh
tahun Imam Maliki mengajar hadith. Di masjid majlis ini, beliau membuat secara
umum dan boleh dihadiri oleh sesiapa sahaja yang berminat.
Di
dalam menjawab soalan yang dikemukakan kepadanya, beliau mencontohi sikap
Sayidina Umar Ibnul Khattab. Beliau hanya menjawab soalan yang berkaitan dengan
perkara yang telah atau sedang berlaku sahaja. Adapun perkara atau soalan berbentuk
andaian atau kemungkinan yang masih belum terjadi, beliau tidak mahu
menjawabnya. (11)
Majlis
Imam Maliki adalah sebuah majlis yang berwibawa dan penuh kelembutan. Beliau
adalah seorang syeikh yang berwibawa dan mempunyai daya tarikan, tidak terdapat
suara-suara sombong dan orang-orang bergaduh di majlisnya.
Pencapaian
Imam Maliki: Kitab Al-Muwatta
Kitab Al-Muwatta adalah
sebuah kitab yang lengkap penyusunannya. Perkataan Al-Muwatta ialah jalan yang
mudah yang disediakan untuk ibadat, ia adalah sebuah kitab yang paling besar sekali yang
ditulis oleh Imam Maliki. Sebab yang mendorong kepada penyusunannya ialah
disebabkan timbulnya pendapat-pendapat penduduk Iraq dan orang-orang
yang tidak bertanggungjawab, dan disebabkan kelemahan ingatan dan riwayat, oleh
kerana itu lebih nyatalah tuntutan kepada penyimpanan dan menyalinnya supaya
ilmu-ilmu tidak hilang atau dilupakan. Kitab Al-Muwatta berisikan hadith-hadith
dan pendapat para sahabat Rasulullah dan juga
pendapat-pendapat tabi’en.
Sebagaimana
telah disebutkan, Abu Ja’far Al-Mansur adalah orang yang mendorong kepada
penyusunan kitab Al-Muwatta karena beliau pernah berkata: Susunkan sebuah kitab
untuk manusia, aku akan mengajarkan kepada mereka. Abu Al-Mansur telah
mengulangi permintaannya. Beliau berkata: Susunkan kitab, tidak ada pada hari ini orang yang lebih alim dari
engkau. Imam Maliki pun menyusun kitab “Al-Muwatta”. (12)
Imam
Maliki menulis kitabnya dengan bermacam-macam bidang ilmu agama seperti ilmu
hadith dan pendapat-pendapat penduduk Madinah. Beliau berusaha dengan tabah
untuk mengarang kitab Al-Muwatta sehingga tahun 159 Hijriah. Diceritakan bahawa
beliau berusaha dan memperbaharui serta mendalami untuk menyiapkan kitab
Al-Muwatta selama empat puluh tahun.
Imam Maliki
mengambil pendapat-pendapat yang disepakati, dan beliau mengkritik rawi-rawi
dengan halus dan mendalam, beliau pernah berkata: Ilmu tidak harus diambil atau
dipelajari dari empat orang dan harus dipelajari dari mereka yang lain dari
itu. Orang bodoh, orang yang budi pekertinya tidak baik dan suka mengada-ada,
suka membohongi atau mendustai, sekali pun ia tidak membuat fitnah terhadap
hadith-hadith Rasullullah dan seorang guru yang baik dan
mulia perangai dan beribadat tetapi ia tidak mengetahui kebenaran apa yang
dipercayai kemudian ia mengajar kepada orang lain. (13)
Harun Ar-Rasyid
menganjurkan supaya beliau menggantungkan kitab Al-Muwatta di Kaabah kerana
memuliakan dan menyatukan manusia, tetapi Imam Maliki tidak setuju dan berkata:
Wahai Amirul-mukminin, menggantung kitab Al-Muwatta di Kaabah
itu sahabat-sahabat Rasullullah berselisih tentang masalah fura’ dan
mereka telah berpindah ke negeri-negeri yang jauh dan tiap-tiap seorang itu ada
masalah tersendiri.
Imam Maliki
menguatkan pendapatnya dengan katanya bahawa perselisihan di antara fuqaha adalah rahmat, beliau berkata kepada Ar-Rasyid:
Wahai Amirul-mukminin sesungguhnya perselisihan antara ulama itu adalah rahmat
dari Allah SWT kepada umat ini. Tiap-tiap seorang hendaklah menuruti apa yang
benar di sisi mereka dan semua mereka dapat petunjuk dan semuanya adalah atas
kehendak Allah.
Ketahuilah
bahawa kitab Al-Muwatta bukanlah sebuah kitab hadith tetapi ia adalah sebuah
kitab fiqih. Cita-cita Imam Maliki ialah untuk menerangkan kata sepakat orang
Madinah atau dengan kata lain ilmu fiqih Madinah. Banyak disebutkan fatwa
imam-imam dalam hukum yang ada, atau hukum-hukum tanggapan. Dihimpunkan di
dalamnya dalil Sunnah dari Madinah dan juga disinggung masalah hukum fiqih
berasaskan padanya kerana perbuatan atau muamalat orang-orang Madinah adalah mendapat penilaian yang baik di sisi Imam Maliki
sebagaimana yang telah kita ketahui.
Imam Maliki
menjadikan kitab Al-Muwatta sebagai penjelasan terhadap hadith dari segi ilmiah
dan menggunakan pendapatnya jika ia tidak menemui hadith-hadith.
Dan tiap-tiap
perkara yang disepakati merupakan perkara-perkara yang disetujui oleh ahli
fiqih dan ilmu. Dan tiap-tiap perkataan yang beliau katakan: “Hukum ini
mengikuti pendapat kami, maka ia adalah perkara yang dibuat oleh orang
bersama-sama kami dan telah dijalankan mengikuti hukum ‘am dan khas, dan begitu
juga apa yang ku katakan di negeri kami. Dan apa yang ku katakan setengah dari
penduduknya maka ia adalah satu perkara yang kuperbaikinya dari pendapat para
ulama.”
Pendapat
yang tidak kudapati dari mereka maka aku berijtihad dan aku selidiki pendapat
mazhab yang aku temui sehingga semuanya menjadi benar atau hampir dengan hak.
Sehingga tidak keluar dari mazhab ahli Madinah dan pendapat-pendapat
mereka.
Dan jika
aku tidak pernah mendengar pendapat itu, aku kembalikan pendapat itu kepada
jauhnya ijtihad dari As-Sunnah. Dan perkara-perkara yang telah
diamalkan oleh ahli ilmu yang diikuti dan perkara-perkara yang dibuat di sisi
kami sejak dari zaman hidup Rasullullah dan Imam-imam Ar-Rasyidin serta
orang-orang yang aku temui mereka. Itulah pendapat mereka, aku tidak
sekali-kali keluar kepada yang lain.
Imam Syafie
menyifatkan kitab Al-Muwatta: Tidak ada satu kitab pun di atas muka bumi ini
yang lebih banyak kebenarannya dari kitab Al-Muwatta Imam Maliki. (14)
Imam
Nawawi menceritakan pendapat yang tersebut di atas kemudian ia menambahkan
kata-katanya: Ulama berkata, Imam Syafie berkata demikian sebelum ada kitab
Sahih Bukhari dan Muslim dan kedua kitab ini lebih benar dari kitab Al-Muwatta
menurut kesepakatan seluruh para ulama. (15)
Kitab
Al-Muwatta mendapat perhatian serius dari segi hadith-hadith dan
rawi-rawi mahupun penyusunnya sehingga bilangan mereka itu meningkat sembilan
puluh orang.
Pada suatu
ketika dahulu, selepas solat Subuh Imam Yusuf membacakan kitab Mutawwa. Imam
Syafie turut sama mendengarnya. Beliau tertarik dengan kandungan kitab itu.
Lalu Imam Syafie bertanya, “Siapakah yang menulis kitab itu?” Lalu Imam Yusuf
menjawab, “Kitab Mutawwa ini ditulis oleh Imam Malik. Beliau mengambil masa
selama empat puluh tahun bagi menyusun kitab ini. Ia mengandungi hadith-hadith
dan pendapat sahabat Rasullullah s.a.w dan juga pendapat tabi’en. Imam Malik
menghafal sebanyak satu ratus ribu hadith. Kemudian beliau menyaring kesahihan
hingga tinggal sepuluh ribu. Kemudian disaringkan lagi hingga tinggal lima
ribu. Daripada lima ribu hadith itu disaringnya lagi lalu dimuatkan ke kitab
Mutawwa yang benar-benar diyakininya daripada Nabi Muhammad SAW.”
Semenjak
kitab Mutawwa dibacakan di Mssjidil Haram, nama Imam Maliki semakin dikenali.
Ramai yang memuji kehebatan Imam Maliki. (16)
Imam
Maliki dalam mengklasifiksi hadith-hadith yang terdapat dalam Al-Muwatta
berdasarkan pada sistematika yang dipakai dalam kitab Fiqih, yaitu dengan
klasifikasi hadith sesuai dengan hukum Fiqih. Menurut Fuad al-Baqi, kitab ini,
terdiri dari dua juz, 61 bab, dan 1720 hadith. Kitab Al-Muwatta, mayoritas
berisi tentang fiqih, ada pula tentang tauhid, akhlak, dan al-Quran dengan
perincian seperti berikut:- (17)
I.
600 buah hadith Musnad:
Hadith yang mempunyai sanad sehingga kepada Rasullullah saw.
II.
22 buah hadith Mursal: Hadith
yang sanadnya sampai setakat sahabat sahaja.
III.
613 buah hadith Mauquf:
Perkataan-perkataan sahabat.
IV.
285 buah perkataan-perkataan
Tabi’en
Dikatakan
Imam Maliki membina mazhabnya telah berpegang kepada lima dasar asas iaitu
Al-Quran, Hadith atau Sunnah yang beliau pandang sahih, amalan ahli Madinah
atau Ijma’ ulama’ Madinah, Qias dan Maslahah al-Mursalah. (18)
Peninggalan
Imam Maliki yang terbesar adalah kitab Al-Muwatta yang menjadi bahan rujukan
kepada seluruh umat Islam sehingga sekarang. Mazhab Maliki berkembang di
Morocco, Algeria, Libya dan Palestin.
Nasihat Imam Maliki
Ilmu
itu adalah agama. Oleh itu hendaklah kamu perhatikan daripada siapa kamu
pelajari ilmu itu. Ilmu itu cahaya. Ia tidak akan jinak kecuali hanya kepada
hati yang takwa dan khusyuk. Apabila seseorang itu Zahid (tidak tamak pada
dunia), Allah akan memberi nikmat kepadanya. Sebaik-baik perkara adalah yang
jelas dan nyata. Sekiranya kamu syak antara dua perkara, maka ambillah yang
lebih menyakinkan. Siapa mahu menjawab sesuatu masalah dia perlu bentangkan
dahulu dirinya ke dalam syurga dan neraka dan berusaha bagaimana dia akan
selamat di akhirat. Perumpamaan orang munafik itu ketika berada dalam masjid
adalah seperti burung yang berada di dalam sangkar. Apabila pintu sangkar itu
terbuka mereka berebut-rebut keluar. Menurut apa yang diketahui bahawa ulama’
akan ditanya di akhirat seperti ditanya para nabi. Apabila seseorang itu memuji
dirinya maka hilanglah kebijaksanaannya. (19)
KESIMPULAN
Imam Maliki merupakan seorang imam
yang haus akan ilmu.
Semua terbukti bahawa
beliau tidak main-main dalam menuntut ilmu beliau hanya akan mencari ilmu
kepada orang-orang yang benar-benar memahami ilmu tersebut.
Imam Maliki sudah
berhasil memberikan
fatwa pada usianya yang masih muda yaitu pada usia tujuh belas tahun, pada
waktu itu disebabkan beliau merupakan seseorang yang banyak memiliki ilmu terlebih dalam
hadith. Selain itu, beliau juga
merupakan orang yang kuat ingatannya selain itu juga imam-imam yang lain juga
mengakuinya.
Kitab Al-Muwatta
adalah merupakan salah satu karya paling monumental yang dikarang olehnya. Selanjutnya kitab
ini merupakan kitab hadith yang bersistematika Fiqh.
Selain daripada
itu Imam Maliki merupakan seorang yang digeruni kerana kewibawaannya. Selain daripada sifatnya yang tegas dan
tawadduk beliau juga sangat disegani oleh Imam Syafie. Hartawan dan sangat merendah diri walaupun
suka kepada barangan mewah.
Imam Maliki
sangat berhati-hati dalam membuat sesuatu fatwa dan mengambil kira Al-Quran dan
As-Sunnah sebagai hukum.
Sebagai seorang
pemuda Islam seharusnya kita harus meniru semangat
beliau dalam menuntut ilmu, yang selalu haus akan ilmu dan tak pernah merasa
lelah dalam mencari ilmu.
RUJUKAN
1) Riwayat
Hidup 4 Imam Mazhab dari Tarikuddin Bin Haji Hassan
2) https://kabarislamia.com/2012/02/11/mengenal-imam-hanafi-imam-malik-imam-syafii-dan-imam-hambali/
3)
http://ifulan.blogspot.sg/2015/06/terjemahan-kitab-al-muwatha.html
4)
http://al-hibrun.blogspot.sg/2016/04/analisis-kitab-al-muwaththa-imam-malik.html
5)
Sejarah Perundangan
Islam dari Prof Dr Ahmad Shalaby
6)
Buku Abdurrahman
al-Jaziriy, Fiqh Madzahib al-‘Arba’
7)
http://habyb-mudzakir-08.blogspot.sg/2013/10/makalah-biografi-imam-malik.html
8)
Perbahasan Sejarah
Perundangan Islam dan Mazhab dari Ustaz Abdul Latif Muda (M.A. UM, A.S.O.L. AL
al-Bayt, JORDAN)
9)
Imam Maliki Pengarang
Kebenaran dari Abdul Latip Talib
10)
Imam-imam Yang Benar:
Kisah 4 Imam Mahzab dari novel sejarah Islam, Abdul Latip Talib
No comments:
Post a Comment