SOLAT (SEMBAHYANG)
1 Mukadimah
Segala pujian bagi
Allah Tuhan sekelian alam yang telah berfirman dalam kitab-Nya yang nyata.
Selawat dan salam ke atas Penghulu kita Nabi Muhammad s.a.w Rasul yang bersifat
amanah, ketua golongan masyur lagi mempunyai keberkatan.
Secara istilah syariat adalah beribadah kepada
Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan ucapan dan perbuatan tertentu yang dimulai
dengan Takbir dan ditutup dengan Salam. Perkara wajibnya solat 5 waktu dalam sehari-semalam adalah
sebuah perkara yang maklum yakni
sebuah permasalah yang sudah diketahui secara umum oleh setiap Muslim.
Solat
memiliki kedudukan yang tinggi dalam Islam. Solat adalah tiang agama. Solat
adalah yang pertama akan dihisab di hari kiamat. Solat adalah wasiat terakhir
dari Rasullullah s.a.w sebelum wafatnya. Solat adalah ikatan terakhir yang
terlepas dari seorang hamba, jika terlepas, maka hilanglah sudah agamanya.
2 Syariat dan Dalil-Dalil Mengenai Solat
Solat
merupakan ibadah yang menghubungkan seseorang hamba dengan Allah S.W.T., membuktikan
ketaatan, kepatuhan serta sentiasa mengingatiNya. Solat juga mendidik jiwa
seseorang memahami hakikat ketaqwaan, ketenangan, kesabaran, tawakkal, jihad
dan Allah S.W.T. sahajalah tempat bergantung dalam segala urusan kehidupan.
Solat adalah amalan yang asal dalam agama.
Oleh sebab itu, ia merupakan sunnah yang mengiringi risalah-risalah dari langit. Allah S.W.T. mentaklifkan ibadah solat kepada mereka yang dipilih memikul amanah nubuwwah, kerana ibadah solat ini menghubungkan manusia secara terus dengan Allah S.W.T. Ibadah solat juga menjadi bekalan kekuatan rohani dalam melaksanakan amanah yang besar ini.
Taklifan solat ini bukan sekadar untuk diri mereka sahaja, malah Allah S.W.T. mewasiatkan agar disampaikan kepada anak cucu dan juga kepada generasi seterusnya. Nabi Ibrahim a.s. telah berdoa kepada Allah S.W.T. supaya beliau dan anak cucunya beriltizam mengerjakan solat. Permohonan itu telah dirakamkan di dalam firman Allah S.W.T. dalam surah Ibrahim ayat 40:
Oleh sebab itu, ia merupakan sunnah yang mengiringi risalah-risalah dari langit. Allah S.W.T. mentaklifkan ibadah solat kepada mereka yang dipilih memikul amanah nubuwwah, kerana ibadah solat ini menghubungkan manusia secara terus dengan Allah S.W.T. Ibadah solat juga menjadi bekalan kekuatan rohani dalam melaksanakan amanah yang besar ini.
Taklifan solat ini bukan sekadar untuk diri mereka sahaja, malah Allah S.W.T. mewasiatkan agar disampaikan kepada anak cucu dan juga kepada generasi seterusnya. Nabi Ibrahim a.s. telah berdoa kepada Allah S.W.T. supaya beliau dan anak cucunya beriltizam mengerjakan solat. Permohonan itu telah dirakamkan di dalam firman Allah S.W.T. dalam surah Ibrahim ayat 40:
“Ya Tuhan, Jadikanlah
aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhan Kami,
Perkenankanlah doaku”.
Allah
S.W.T. mengutuskan para Nabi bermula dari Nabi Adam a.s. sehingga ke Nabi
Muhammad s.a.w. membawa misi menegakan konsep tauhid dan ubudiyyah kepada Allah
S.W.T. Tuhan yang Maha Esa. Sementara syariat pula dari Nabi ke Nabi mengikut
reality persekitaran kaum masing-masing. Namun begitu, ibadah solat telah
disyariatkan dalam setiap risalah para nabi, semenjak dari dahulu sehingga
zaman ini. Ibadah solat merupakan kefardhuan amali pertama dalam setiap
risalah, untuk membenarkan akidah keimanan dan merealisasikan perngertian
pengabdian kepada Allah S.W.T..
Terdapat banyak ayat Al-Quran dan Al-Sunnah yang menerangkan mengenai pensyariatan ibadah solat dalam syariat para nabi terdahulu. Antaranya ialah, firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Anbiya ayat 73:
Terdapat banyak ayat Al-Quran dan Al-Sunnah yang menerangkan mengenai pensyariatan ibadah solat dalam syariat para nabi terdahulu. Antaranya ialah, firman Allah S.W.T. dalam surah Al-Anbiya ayat 73:
“Kami telah menjadikan
mereka itu sebagai pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami
dan telah Kami wahyukan kepada, mereka mengerjakan kebajikan, mendirikan
sembahyang, menunaikan zakat, dan hanya kepada Kamilah mereka selalu
menyembah,”.
Lagi firman Allah S.W.T. dalam surah Maryam ayat 54 - 55:


“Ceritalah wahai Muhammad kepada mereka, kisah Ismail yang
tersebut di dalam Al-Quran, sesungguhnya dia adalah rasul dan nabi. Dia
menyuruh para ahlinya mendirikan solat dan mengeluarkan zakat dan dia adalah
seorang yang diredhai disisi TuhanNya”.
Dan di antara
dalil-dalil daripada hadis seperti hadis berkenaan peristiwa Israk dan Mikraj. Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan sebuah hadis
tentang kisah beliau manakala diutus ke Yaman, dari Ibnu Abbas radhiyallahu
'anhuma, beliau menceritakan: "Bahawa Nabi s.a.w tatkala mengutus Mu'adz
ke Yaman, beliau berpesan padanya:
Dan
banyak lagi ayat yang mensyariat solat ini dilaksanakan. Kesimpulannya,
kenyataan dalil-dalil dari Al-Quran dan Al-Sunnah membuktikan bahawa solat
adalah ibadah asal yang disyariatkan dalam risalah nabi terdahulu.
3 Hikmah Kepada Individu
Ibadah solat adalah rukun Islam yang ke-2 selepas mengucap
dua kalimah syahadah yang telah diperundangkan sebagai salah satu cara bagi
umat mensyukuri dan berterima kasih kepada nikmat Allah yang tidak terhitung
banyaknya kepada kita. Ibadah solat mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaan
terutama kepada agama.
Ibadah solat telah membentuk satu
perhubungan di antara seseorang manusia dengan Tuhannya. Ia dilakukan untuk
melahirkan pengabdian kepada Allah dengan menyerahkan diri, jiwa raga serta
segala urusan kehidupan harian kepada-Nya. Ibadah solat juga dilakukan bagi
mendapatkan keamanan, kedamaian, ketenangan dan keselamatan dari pencipta-Nya.
Ibadah solat juga membuka jalan kepada kejayaan dan kemenangan bagi mendapatkan
pengampunan dari Tuhan di atas segala kesalahan dan dosa yang telah kita lakukan.
Firman Allah yang bermaksud,
“Sesungguhnya manusia diciptakan
bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila
ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat kebaikan ia
amat kikir, kecuali orang-orang yang mengerjakan shalat”. (Al-Ma’rij : 19-22)
Ibadah solat yang dilakukan adalah untuk
mendekatkan dan menghampirkan diri kepada Allah di samping dapat memperkuatkan
semangat dan jiwa kita serta menjadi benteng kepada kerakusan dan keinginan
hawa nafsu yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan. Ibadah solat juga dapat
memberikan ketenangan jiwa dan kerehatan pada diri serta menjauhkan seseorang
dari sifat lalai yang boleh memesongkan.
Firman Allah,
“Dan mintalah (pertolongan
kepada Allah) dengan jalan sabar dan kerjakanlah sembahyang dan sesungguhnya
sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”. (Al-Baqarah :
45)
Ibadah solat juga melatih seseorang itu
supaya lebih berdisplin dan bertanggungjawab serta sentiasa mengikut peraturan
masa kerja dalam menjalankan urusan kehidupan seharian kerana ibadah solat itu
sendiri dilakukan pada waktu-waktu yang teratur dengan mengikut adab-adab dan
rukunnya.
Dalam solat seseorang itu dapat mempelajari perasaan lemah lembut dan rendah diri, bersopan dan berdisplin. Solat juga dapat membentuk sifat dan peribadi seseorang supaya menjadi seorang yang berakhlak mulia, jujur, amanah, penyabar dan ikhlas. Firman Allah,
Dalam solat seseorang itu dapat mempelajari perasaan lemah lembut dan rendah diri, bersopan dan berdisplin. Solat juga dapat membentuk sifat dan peribadi seseorang supaya menjadi seorang yang berakhlak mulia, jujur, amanah, penyabar dan ikhlas. Firman Allah,
“Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran)
dan dirikanlah solat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari
(perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah
(shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan
Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
(Al 'Ankabut : 45)
4 Hikmah Kepada Masyarakat
Solat
dapat menjana masyarakat yang berdisciplin. Ibadah
solat terlalu istimewa dan mengandungi banyak hikmah yang besar bukan saja
kepada individu tetapi juga kepada masyarakan seluruhnya.
Kewajiban
melaksanakan solat pada waktu yang telah ditetapkan boleh menjadikan
pelaksananya menjadi orang yang sentiasa mementingkan ketepatan masa. Secara
tidak langsung, apabila individu itu melaksanakan solat pada waktunya, ia
sebenarnya telah berada dalam golongan orang-orang yang beruntung dan berjaya.
Disebabkan wajib mendirikan solat subuh di awal waktu, seseorang itu terpaksa
bangun awal. Setelah mendirikan solat, Islam menganjurkan agar individu
tersebut tidak lagi meneruskan tidurnya tetapi terus melakukan aktiviti yang
bermanfaat. Secara tidak sedar, kita dapati bahawa orang-orang yang berjaya
dalam hidup baik dari segi pendidikan, kesihatan, ekonomi dan lain-lain bidang
lagi adalah terdiri dari orang-orang yang bangun awal waktu.
Aktiviti-aktiviti
harian manusia pula hampir keseluruhannya dimulakan pada awal waktu seperti
persekolahan, pejabat-pejabat kerajaan, pertanian, program-program
kemasyarakatan seperti ceramah, gotong royong dan sebagainya.
Kejayaan kepada
aktiviti-aktiviti ini banyak bergantung kepada disiplin yang tinggi masyarakat
untuk bangun awal. Dengan itu, tidak syak lagi bahawa syariat Islam yang
mewajibkan umatnya mengerjakan solat subuh pada awal waktu secara tidak
langsung telah melahirkan masyarakat yang berdisiplin dalam menjaga ketepatan
waktu.
Jika waktu
memainkan peranan penting dalam kejayaan urusan kehidupan harian manusia, tidak
hairanlah mengapa Allah SWT telah beberapa kali bersumpah dengan masa dalam
al-Quran.
“Demi
masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam
kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat
menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasihati supaya menetapi
kesabaran.” (Al-‘Asr : 1-3)
Dengan
perkataan yang mudah, ibadat solat terbukti dapat melahirkan masyarakat yang
berdisiplin dan sekaligus berkualiti hasil daripada kejayaan menepati masa.
Solat juga
melahirkan masyakarat yang bersih dan sihat.
Salah
satu syarat sahnya ibadah solat itu ialah ia dikerjakan dalam keadaan suci dari
hadas kecil dan hadas besar. Ini berdasarkan kepada salah satu hadis Nabi SAW
yang berbunyi “Allah tidak menerima solat seseorang yang tidak suci”
dlam hadis yang dipetik dari Hadith riwayat al-Jamaa’ah kecuali al-Bukhari. Dalam
hadith yang lain, Nabi SAW bersabda “Allah tidak menerima solat salah
seorang kamu apabila berhadas hingga dia bersuci”.
Ini
membawa maksud bahawa sebelum mengerjakan solat, seseorang itu mestilah
mengambil wudhu terlebih dahulu. Rukun wajib yang disepakati oleh ulama dalam
wudhu.
Ibadah solat dapat memperkuatkan dan menyatukan aqidah setiap
anggota masyarakat serta memperteguhkan jiwa mereka. Ibadah solat juga dapat
memperkuatkan semangat kemasyarakatan, menyuburkan ikatan tali persaudaraan,
menyatukan suara fikiran dalam melaksanakan setiap pekerjaan atau aktiviti
harian.
Contohnya, hikmah solat berjemaah. Allah akan melipatgandakan pahala solat berjemaah
sampai dua puluh tujuh derajat.
Di
antaranya dari Abdullah bin Umar radhiyallahu ‘anhuma
bahwa Nabi s.a.w bersabda,
“Solat berjemaah itu lebih utama daripada solat sendirian
dengan 27 derajat.”
Al-Imam
Muslim rahimahullah meriwayatkan
dengan lafadz,
“Solat seseorang dengan berjemaah lebih banyak daripada solatnya
sendirian 27 kali.”
Di antaranya juga, solat berjemaah dapat mengembangkan
disiplin dan berakhlak mulia. Solat berjemaah mengajarkan disiplin seorang
makmun senantiasa mengikuti gerakan imam dan berada di belakang imam. Hal ini
tentu membiasakan melatih kedisiplinan dalam kehidupan seseorang, menghilangkan
ego, perbedaan dan dengan penuh kerendahan hati patuh dan taat pada
pimpinannya, yaitu imam.
Tumbuhnya persaudaraan dan kasih sayang. Ia dapat membantu kita untuk saling
kenal mengenali di antara satu sama lain disamping mengeratkan hubungan tali
silaturahim, membiasakan melibatkan diri dalam anggota masyarakat dan tolong
menolong dalam melakukan kerja-kerja amal dan kebajikan. Solat berjemaah juga mengajarkan persamaan. Agar tidak
dibedakan antara yang kaya dan yang miskin, seorang pejabat atau rakyat jelata,
atasan atau bawahan, semua berdiri, ruku’, sujud, dan duduk dalam satu barisan
untuk taat dan tunduk kepada Allah.
Masjid dan surau juga adalah pusat bagi
peyatuan dan kekuatan ummah, di sini kita saling nasihat menasihat dengan
perkataan yang baik dan lemah lembut, memberikan kritikan yang membina,
memperbaiki dan memperbetulkan kesalahan diri serta anggota masyarakat, memberikan
kesedaran tentang tanggungjawab sebagai seorang muslim dalam melakukan gerak
kerja seharian.
5 Rujukan
1. Kitab Fiqh Mazhab Syafie, Dr. Mustofa Al-Khin, Dr. Mustofa
Al-Bugho dan Ali Asy-Syarbaji
2. Hadith riwayat al-Jamaa’ah kecuali al-Bukhari. Lihat hadith ini
yang dipetik dalam buku Dr.A.Rahman Ritonga, M.A. & Dr. Zainuddin, M.A., Fiqh ibadah, Penerbit Gaya
Media Pratama, Jakarta, 1997, hal.97.
3. Hadith riwayat Bukhari dan Muslim. Lihat hadith ini yang dipetik
dalam buku Dr.A.Rahman Ritonga, M.A. & Dr. Zainuddin, M.A., Fiqh ibadah, Penerbit Gaya
Media Pratama, Jakarta, 1997, hal.97.
4. Tajul Ariffin B. Abdul Rahman, Sembahyang
dan persoalannya: Siri kuliah motivasi bagi meningkatkan kefahaman dan
penghayatan ibadah dalam Islam, Penerbitan Senada, Kedah Darulaman, Cetakan
ketiga, 2000, hal.11
5. Dr.A.Rahman Ritonga, M.A. & Dr. Zainuddin, M.A., Fiqh ibadah, Penerbit Gaya
Media Pratama, Jakarta, 1997, hal.87.
No comments:
Post a Comment