BAB I
PENDAHULUAN
1.1 Latar
Belakang Masalah
Istilah
usul fiqh bukanlah hal yang baru di dalam khazanah fiqih Islam, jadi jika
setiap peradaban memiliki budaya yang dibanggakan dan khazanah unik yang tidak
dimiliki oleh peradaban lain, maka sudah sepatutnya jika umat Islam
membanggakan keunikan usul fiqh ini yang dapat dianggap sebagai kekayaan ilmiah
yang tidak ada duanya dalam sejarah peradaban manusia. (1)
Usul fiqh yang sering disebut dengan istilah "Turuqul Istinbath" (disiplin ilmu yang mengkaji cara-cara membuat kesimpulan hukum) atau “manaahij al-ijtihad” (metodologi ijtihad) merupakan salah satu disiplin ilmu yang dituntut sebagai ilmu yang asal, asli produk Islam tanpa pengunaan dari peradaban lain. Empat belas abad silam Nabi Muhammad saw jauh-jauh sudah memberikan titik barometer umat ini, dalam sabda beliau; "Barang siapa yang Allah kehendaki jadi orang yang baik niscaya Allah “mem-faqih-kannya” (memahamkannya) dalam urusan agama." (2)
Dan tentunya untuk menjadi faqih itu harus bias memahami dan menguasai turuq istimbathul ahkam (Usul Fiqh).
Sebagaimana ilmu-ilmu keagamaan lain dalam Islam, ilmu usul fiqh tumbuh dan berkembang dengan tetap berpijak pada Al-Quran dan As-Sunnah. Dengan kata lain, usul fiqh tidak timbul dengan sendirinya, tetapi benih – benihnya sudah ada sejak zaman Rasulullah dan sahabat, permasalahan yang menjadi tumpuan usul fiqh seperti ijtihad, qiyas, nasakh, dan takhsis sudah ada sejak ada pada zaman Rasulullah dan shahabat.
Kalau dikembalikan sejarah, yang pertama berbicara tentang usul fiqh sebelum di bukukannya adalah para sahabat dan tabiin, hal ini tidak diperselisihkan lagi.
Perlu ditegaskan bahawa bahan usul fiqh sudah ditemukan sejak masa Nabi Saw, masa Sahabat, dan masa Tabi'in dan ini dapat dilihat dari beberapa fakta yang terjadi pada zaman ini, yang bisa menjadi bukti Nabi menggunakan usul fiqh ketika memberi jawaban hukum kepada masyarakat Islam saat itu.
Usul fiqh yang sering disebut dengan istilah "Turuqul Istinbath" (disiplin ilmu yang mengkaji cara-cara membuat kesimpulan hukum) atau “manaahij al-ijtihad” (metodologi ijtihad) merupakan salah satu disiplin ilmu yang dituntut sebagai ilmu yang asal, asli produk Islam tanpa pengunaan dari peradaban lain. Empat belas abad silam Nabi Muhammad saw jauh-jauh sudah memberikan titik barometer umat ini, dalam sabda beliau; "Barang siapa yang Allah kehendaki jadi orang yang baik niscaya Allah “mem-faqih-kannya” (memahamkannya) dalam urusan agama." (2)
Dan tentunya untuk menjadi faqih itu harus bias memahami dan menguasai turuq istimbathul ahkam (Usul Fiqh).
Sebagaimana ilmu-ilmu keagamaan lain dalam Islam, ilmu usul fiqh tumbuh dan berkembang dengan tetap berpijak pada Al-Quran dan As-Sunnah. Dengan kata lain, usul fiqh tidak timbul dengan sendirinya, tetapi benih – benihnya sudah ada sejak zaman Rasulullah dan sahabat, permasalahan yang menjadi tumpuan usul fiqh seperti ijtihad, qiyas, nasakh, dan takhsis sudah ada sejak ada pada zaman Rasulullah dan shahabat.
Kalau dikembalikan sejarah, yang pertama berbicara tentang usul fiqh sebelum di bukukannya adalah para sahabat dan tabiin, hal ini tidak diperselisihkan lagi.
Perlu ditegaskan bahawa bahan usul fiqh sudah ditemukan sejak masa Nabi Saw, masa Sahabat, dan masa Tabi'in dan ini dapat dilihat dari beberapa fakta yang terjadi pada zaman ini, yang bisa menjadi bukti Nabi menggunakan usul fiqh ketika memberi jawaban hukum kepada masyarakat Islam saat itu.
(1)
Asst Prof. Dr. Mohamed
Fadzli Hasan. Introduction to Usul Fiqh. International Islamic
University, Malaysia. 2008. http://ufaoil.blogspot.sg/2008/02/introduction-to-usul-al-fiqh.html
(2)
Ahmad
Hanafi. 1987. Usul Fiqh. Jakarta: Pusat Widjaya
Termasuk
diantaranya masalah Amru bin Ash yang mengimami solat padahal ia dalam keadaan
berjunub dan belum mandi kemudian para sahabat mengadukan hal ini pada
Rasulullah saw, dan akhirnya Rasulullah Saw meminta penjelasan kepada Amru bin
Ash dan beliau memberi jawaban dengan firman Allah:
وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ
بِكُمْ رَحِيمًا
Ertinya
:
'' dan janganlah kamu membunuh dirimu. Sungguh Allah maha penyayang kepadamu''(3)
Dengan jawapan tersebut Rasulullah saw tersenyum dan menyetujuinya kerana pada waktu itu terjadi musim yang sangat dingin sekali.
Kalau dikembalikan pada sejarah yang pertama berbicara tentang usul fiqh sebelum dibukukannya adalah para sahabat dan tabiin, hal ini tidak diperselisihkan lagi. Namun yang diperselisihkan adalah orang yang mula – mula mengarang kitab fiqh sebagai suatu disiplin ilmu tersendiri yang bersifat umum dan mencakup segala aspeknya.
Maka di makalah ini penulis menyarankan kepada saudara-saudara supaya kita lebih giat lagi dalam mengkaji kaedah-kaedah ilmu usul fiqh ini. Kerana terdapat berlainan mazhab dan kemungkinan berlainan perndapat supaya kita dapat lebih pengetahui untuk menjadi orang yang faqih.
'' dan janganlah kamu membunuh dirimu. Sungguh Allah maha penyayang kepadamu''(3)
Dengan jawapan tersebut Rasulullah saw tersenyum dan menyetujuinya kerana pada waktu itu terjadi musim yang sangat dingin sekali.
Kalau dikembalikan pada sejarah yang pertama berbicara tentang usul fiqh sebelum dibukukannya adalah para sahabat dan tabiin, hal ini tidak diperselisihkan lagi. Namun yang diperselisihkan adalah orang yang mula – mula mengarang kitab fiqh sebagai suatu disiplin ilmu tersendiri yang bersifat umum dan mencakup segala aspeknya.
Maka di makalah ini penulis menyarankan kepada saudara-saudara supaya kita lebih giat lagi dalam mengkaji kaedah-kaedah ilmu usul fiqh ini. Kerana terdapat berlainan mazhab dan kemungkinan berlainan perndapat supaya kita dapat lebih pengetahui untuk menjadi orang yang faqih.
(3)
Al-Quran al-Karim
1.2 Pembatasan
dan Perumusan Masalah
1.2.1
Pembatasan Masalah
Berdasarkan latar
belakang masalah di atas, ternyata masalahnya begitu luas sehingga tidak
mungkin bagi penulis untuk membahaskannya secara keseluruhan. Oleh kerana itu
agar masalah dalam penelitian ini lebih fokus dan tidak menyimpang dari apa
yang akan ditelitikan maka penulis membatasinya sebagai berikut:
a.
Aliran-aliran
dalam Usul Fiqh daripada empat mazhab
b.
Kaedah-kaedah Usul
Fiqh daripada empat mazhab
c.
Sistem Istinbat
hukum empat mazhab
1.2.1
Perumusan
Masalah
Dari pembatasan masalah
di atas maka rumusan masalah yang akan ditelitikan adalah “Apakah kaedah-kaedah
yang dibentangkan oleh ke-empat mazhab?”
“Apakah perbezaan kaedah
di antara ke-empat mazhab yang akan dibentangkan?”
“Apakah cara-cara
mengeluarkan hukum terdapat daripada ke-empat mazhab?”
1.3 Objektif
Masalah
Tujuan dalam penelitian
ini adalah:
a.
Untuk mengetahui kaedah-kaedah
daripada berlainan aliran mazhab.
b.
Untuk mengetahui perbezaan
pendapat yang terdapat di ke-empat mazhab.
c.
Untuk mengetahui
cara-cara mengeluarkan hukum
1.4 Metodologi
Masalah
Adapun manfaat
diadakannya penelitian masalah ini adalah:
a. Terdapat
daripada koleksi buku-buku yang dipetik dari Pusat Perpustakaan Singapura.
b. Kegunaan
secara melalui melayari lelaman internet
untuk mendapatkan maklumat yang bernas.
BAB II
ISI PENULISAN
2.1 Aliran-aliran
dalam Usul Fiqh dari empat mazhab
Mazhab Hanafi
Pendiri mazhab
Hanafi ialah: Nu’man bin Tsabit bin Zautha. Dilahirkan pada masa sahabat,
iaitu pada tahun 80H = 699M. Beliau wafat pada tahun 150H bertepatan dengan
lahirnya Imam Syafi’i R.A. Beliau lebih dikenal dengan sebutan: Abu Hanifah An
Nu’man.
Abu Hanifah adalah
seorang mujtahid yang ahli ibadah. Dalam bidang fiqh beliau belajar kepada
Hammad bin Abu Sulaiman pada awal abad kedua hijriah dan banyak belajar pada
ulama-ulama Tabi’in, seperti Atha bin Abi Rabah dan Nafi’ Maula Ibnu Umar.
Mazhab Hanafi adalah
sebagai nisbah dari nama imamnya, Abu Hanifah. Jadi mazhab Hanafi adalah nama
dari kumpulan-kumpulan pendapat-pendapat yang berasal dari Imam Abu Hanifah dan
murid-muridnya serta pendapat-pendapat yang berasal dari para pengganti mereka
sebagai perincian dan perluasan pemikiran yang telah digariskan oleh mereka
yang kesemuanya adalah hasil dari pada cara dan metode ijtihad ulama-ulama Irak
(Ahlu Ra’yi). Maka disebut juga mazhab Ahlur Ra’yi masa Tsabi’it Tabi’in.
Daerah-daerah
Penganut Mazhab Hanafi
Mazhab Hanafi mulai tumbuh di Kufah (Irak) kemudian tersebar ke negara-negara Islam bagian Timur. Dan sekarang ini mazhab Hanafi merupakan mazhab resmi di Mesir, Turki, Syiria dan Libanon. Dan mazhab ini dianut sebagian besar penduduk Afganistan, Pakistan, Turkistan, Muslimin India dan Tiongkok.
Mazhab Hanafi mulai tumbuh di Kufah (Irak) kemudian tersebar ke negara-negara Islam bagian Timur. Dan sekarang ini mazhab Hanafi merupakan mazhab resmi di Mesir, Turki, Syiria dan Libanon. Dan mazhab ini dianut sebagian besar penduduk Afganistan, Pakistan, Turkistan, Muslimin India dan Tiongkok.
Mazhab Maliki
Mazhab Maliki adalah
merupakan kumpulan pendapat-pendapat yang berasal dari Imam Malik dan para
penerusnya di masa sesudah beliau meninggal dunia. Nama lengkap dari pendiri
mazhab ini ialah: Malik bin Anas bin Abu Amir. Lahir pada tahun 93M = 712M di
Madinah. Selanjutnya dalam kalangan umat Islam beliau lebih dikenal dengan
sebutan Imam Malik. Imam Malik terkenal dengan imam dalam bidang hadith
Rasulullah SAW.
Imam Malik belajar
pada ulama-ulama Madinah. Yang menjadi guru pertamanya ialah Abdur Rahman bin
Hurmuz. Beliau juga belajar kepada Nafi’ Maula Ibnu Umar dan Ibnu Syihab Az
Zuhri. Adapun yang menjadi gurunya dalam bidang fiqh dan usul fiqh ialah
Rabi’ah bin Abdur Rahman. Imam Malik adalah imam (tokoh) negeri Hijaz, bahkan
tokohnya semua bidang fiqh dan hadits.
Daerah-daerah yang
Menganut Mazhab Maliki.
Awal mulanya tersebar di daerah Madinah, kemudian tersebar sampai saat ini di Morocco, Aljazair, Tunisi, Libia, Bahrain, dan Kuwait.
Awal mulanya tersebar di daerah Madinah, kemudian tersebar sampai saat ini di Morocco, Aljazair, Tunisi, Libia, Bahrain, dan Kuwait.
Mazhab Syafie
Mazhab ini dibangun
oleh Al Imam Muhammad bin Idris Asy Syafi’i seorang keturunan Hasyim bin Abdul
Muthalib. Beliau lahir di Guzah (Syria) tahun 150H bersamaan dengan tahun
wafatnya Imam Abu Hanifah yang menjadi Mazhab yang pertama.
Guru Imam Syafie yang pertama ialah Muslim bin Khalid, seorang Mufti di Mekah. Imam Syafie sanggup hafal Al-Quran pada usia sembilan tahun. Setelah beliau hafal Al-Quran barulah mempelajari bahasa dan syi’ir ; kemudian beliau mempelajari hadith dan fiqh.
Mazhab Syafie terdiri dari dua macam iaitu berdasarkan atas masa dan tempat beliau mukim. Yang pertama ialah Qaul Qadim; yaitu mazhab yang dibentuk sewaktu hidup di Irak. Dan yang kedua ialah Qaul Jadid; yaitu mazhab yang dibentuk sewaktu beliau hidup di Mesir pindah dari Irak.
Guru Imam Syafie yang pertama ialah Muslim bin Khalid, seorang Mufti di Mekah. Imam Syafie sanggup hafal Al-Quran pada usia sembilan tahun. Setelah beliau hafal Al-Quran barulah mempelajari bahasa dan syi’ir ; kemudian beliau mempelajari hadith dan fiqh.
Mazhab Syafie terdiri dari dua macam iaitu berdasarkan atas masa dan tempat beliau mukim. Yang pertama ialah Qaul Qadim; yaitu mazhab yang dibentuk sewaktu hidup di Irak. Dan yang kedua ialah Qaul Jadid; yaitu mazhab yang dibentuk sewaktu beliau hidup di Mesir pindah dari Irak.
Keistimewaan Imam
Syafie dibanding dengan Imam Mujtahidin iaitu bahawa beliau merupakan peletak
batu pertama ilmu Usul Fiqh dengan kitabnya Ar Risaalah. Dan kitabnya dalam
bidang fiqh yang menjadi induk dari mazhabnya ialah: Al-Um.
Daerah-daerah yang
Menganut Mazhab Syafie
Mazhab Syafie sampai sekarang dianut oleh umat Islam di : Libia, Mesir, Indonesia, Pilipina, Malaysia, Somalia, Arabia Selatan, Palestina, Yordania, Libanon, Siria, Irak, Hijaz, Pakistan, India, Jazirah Indo China, Sunni-Rusia,Yaman dan juga Singapura.
Mazhab Syafie sampai sekarang dianut oleh umat Islam di : Libia, Mesir, Indonesia, Pilipina, Malaysia, Somalia, Arabia Selatan, Palestina, Yordania, Libanon, Siria, Irak, Hijaz, Pakistan, India, Jazirah Indo China, Sunni-Rusia,Yaman dan juga Singapura.
Mazhab Hambali.
Pendiri Mazhab
Hambali ialah: Al Imam Abu Abdillah Ahmad bin Hanbal bin Hilal Azzdahili
Assyaibani. Beliau lahir di Bagdad pada tahun 164H dan wafat tahun 241H. Ahmad
bin Hanbal adalah seorang imam yang banyak berkunjung ke berbagai negara untuk
mencari ilmu pengetahuan, antara lain: Syria, Hijaz, Yaman, Kufah dan Basrah.
Dan beliau dapat menghimpun sejumlah 40.000 hadith dalam kitab Musnadnya.
Dasar-dasar
Mazhabnya.
Adapun dasar-dasar mazhabnya dalam mengistinbatkan hukum adalah:
Adapun dasar-dasar mazhabnya dalam mengistinbatkan hukum adalah:
- Nas Al Qur-an atau nas hadith.
- Fatwa sebagian Sahabat.
- Pendapat sebagian Sahabat.
- Hadith Mursal atau Hadith Daif.
- Qiyas.
Dalam menjelaskan
dasar-dasar fatwa Ahmad bin Hanbal ini didalam kitabnya I’laamul
Muwaaqi’in.
Daerah yang Menganut
Mazhab Hambali.
Awal perkembangannya, mazhab Hambali berkembang di Bagdad, Irak dan Mesir dalam waktu yang sangat lama. Pada abad XII mazhab Hambali berkembang terutama pada masa pemerintahan Raja Abdul Aziz As Su’udi. Dan masa sekarang ini menjadi mazhab resmi pemerintahan Saudi Arabia dan mempunyai penganut terbesar di seluruh Jazirah Arab, Palestina, Syria dan Irak. (4)
Awal perkembangannya, mazhab Hambali berkembang di Bagdad, Irak dan Mesir dalam waktu yang sangat lama. Pada abad XII mazhab Hambali berkembang terutama pada masa pemerintahan Raja Abdul Aziz As Su’udi. Dan masa sekarang ini menjadi mazhab resmi pemerintahan Saudi Arabia dan mempunyai penganut terbesar di seluruh Jazirah Arab, Palestina, Syria dan Irak. (4)
(4)
Abu Fathi Al-Yamani.
Kuliah Usul Al Fiqh. Johor, Malaysia. 2011. https://aljawhar.wordpress.com/category/usul-al-fiqh/
2.2 Kaedah-kaedah dalam Usul Fiqh daripada empat mazhab
Mazhab Hanafiah (Tahun 80 – 150H) Pemikiran
fiqh dari mazhab ini diawali oleh Imam Abu Hanifah. Beliau dikenal sebagai
imam Ahlurra’yi serta faqih dari Irak yang banyak dikunjungi oleh berbagai
ulama di zamannya. Mazhab Hanafi dikenal banyak menggunakan ra’yu,
qiyas, dan istihsan. Dalam memperoleh suatu hukum yang tidak ada
dalam nas, kadang-kadang ulama mazhab ini meninggalkan kaedah qiyas dan
menggunakan kaedah istihsan. Alasannya, kaedah umum (qiyas) tidak bisa diterapkan
dalam menghadapi masalah tertentu. Mereka dapat mendahulukan qiyas apabila
suatu hadith mereka nilai sebagai hadith ahad.
Semua literature yang
mengungkapkan kehidupan Abu Hanafiah menyebutkan bahawa Abu Hanafiah adalah
seorang ‘alim yang mengamalkan ilmunya, zuhud, ‘abid, wara’, taqiy, khusyu’ dan
tawadhu’. Kaedah usul yang digunakan Abu Hanifah banyak bersandar pada
ra’yun, setelah pada kitabullah dan As-Sunnah.(5) Kemudian ia bersandar pada qiyas, yang ternyata banyak menimbulkan
protes dikalangan para ulama yang tingkat pemikirannya belum sejajar dengan Abu
Hanafiah. Begitu pula halnya dengan istihsan yang beliau jadikan sebagai sandaran
pemikiran mazhabnya, mengundang reaksi kalangan ulama.
Istilah aliran fuqoha' yang dianut oleh para ulama
mazhab Hanafi, dinamakan mazhab Fuqoha' kerana dalam menyusun teorinya aliran
ini, banyak di pengaruhi oleh furu' yang ada dalam mazhab mereka.
Sebagaimana telah disebutkan bahawa aliran yang dipengaruhi oleh masalah-masalah cabang (furu'). Ulama yang mengkaji aliran ini mengacu pada kaedah-kaedah usul fiqh untuk mengqiyaskan masalah-masalah cabang mazhab-nya dengan demikian mereka menjadikan kaedah-kaedah ini sebagai alat legitimasi bagi istinbatnya dan sebagai bahan untuk argumentasi. Kajian usul fiqh dalam aliran ini semata – mata hanya untuk menggali masalah – masalah furu' dan argumentasi – argumentasinya, mereka tidak mempunyai kaedah – kaedah usul fiqh yang tumbuh pada masa istinbat.
Ketahuilah ulama' berpendapat bahawa mereka tidak mempunyai kaedah usul fiqh yang tumbuh pada masa istinbat. Ketahuilah bahawa mayoritas ulama' menyangka bahawa sebab- sebab timbulnya perselisihan antara Imam Abu Hanifah dan Imam Syafie berkisar pada kaedah – kaedah usul yang telah diperjelaskan Imam Bazdawi dalam kitabnya dan lain –lain.
Sebagaimana telah disebutkan bahawa aliran yang dipengaruhi oleh masalah-masalah cabang (furu'). Ulama yang mengkaji aliran ini mengacu pada kaedah-kaedah usul fiqh untuk mengqiyaskan masalah-masalah cabang mazhab-nya dengan demikian mereka menjadikan kaedah-kaedah ini sebagai alat legitimasi bagi istinbatnya dan sebagai bahan untuk argumentasi. Kajian usul fiqh dalam aliran ini semata – mata hanya untuk menggali masalah – masalah furu' dan argumentasi – argumentasinya, mereka tidak mempunyai kaedah – kaedah usul fiqh yang tumbuh pada masa istinbat.
Ketahuilah ulama' berpendapat bahawa mereka tidak mempunyai kaedah usul fiqh yang tumbuh pada masa istinbat. Ketahuilah bahawa mayoritas ulama' menyangka bahawa sebab- sebab timbulnya perselisihan antara Imam Abu Hanifah dan Imam Syafie berkisar pada kaedah – kaedah usul yang telah diperjelaskan Imam Bazdawi dalam kitabnya dan lain –lain.
(5)
Prof. Dr. Rachmat Syafe'i, MA. 1999. Ilmu ushul fiqh.
Indonesia: Pustaka Setia.
Menurut orang yang bukan ahli fiqh bila pintu
ijtihad telah ditutup dan tidak diperhitungkannya pemahaman syarat dan sifat sama
sekali, dalil yang mewajibkan sesuatu itu mewujudkan atas huhum wajib mutlak
dan sebagaimana. Meskipun kaedah usul fiqh Madzhab Hanafi tampaknya statik dan
mandul serta sedikit manfaatnya lantaran semata- mata untuk mempertahankan
madzhab tertentu, akan tetapi secara umum kaedah tersebut mempunyai pengaruh
besar terhadap perkembangan pemikiran fiqh. Pengaruh tersebut antara lain
berikut ini :
1. Meskipun kaedah tersebut semata – mata untuk mempertahankan madzhabnya, akan tetapi sebagai kaedah untuk berijtihad ia merupakan kaedah – kaedah yang berdiri - sendiri , sehingga dapat dijadikan perbandingan antara kaedah – kaedah tersebut, dengan kaieah – kaedah yang lain dengan mengadakan perbandingan, maka secara objektif dapat diperoleh kaedah yang lebih benar dan kuat.
2. Masalah – masalah furu' bukan merupakan pembahasan yang hampa. Ia justru merupakan pembahasan yang universal dan kaedah – kaedah yang umum yang dapat diterapkan pada masalah – masalah furu' dengan mengkaji kaedah – kaedah tersebut. Akan memberikan kekuatan tersendiri.
3. Mengkaji usul fiqh dengan cara tersebut, sama dengan mengkaji perbandingan masalah – masalah fiqh kajian tersebut bukannya membandingkan antara masalah – masalah cabang yang tidak kaedahya, tetapi memperdalami masalah – masalah yan bersifat universal untuk menggali hukum masalah – masalah furu'.
1. Meskipun kaedah tersebut semata – mata untuk mempertahankan madzhabnya, akan tetapi sebagai kaedah untuk berijtihad ia merupakan kaedah – kaedah yang berdiri - sendiri , sehingga dapat dijadikan perbandingan antara kaedah – kaedah tersebut, dengan kaieah – kaedah yang lain dengan mengadakan perbandingan, maka secara objektif dapat diperoleh kaedah yang lebih benar dan kuat.
2. Masalah – masalah furu' bukan merupakan pembahasan yang hampa. Ia justru merupakan pembahasan yang universal dan kaedah – kaedah yang umum yang dapat diterapkan pada masalah – masalah furu' dengan mengkaji kaedah – kaedah tersebut. Akan memberikan kekuatan tersendiri.
3. Mengkaji usul fiqh dengan cara tersebut, sama dengan mengkaji perbandingan masalah – masalah fiqh kajian tersebut bukannya membandingkan antara masalah – masalah cabang yang tidak kaedahya, tetapi memperdalami masalah – masalah yan bersifat universal untuk menggali hukum masalah – masalah furu'.
Antara kitab Usul Fiqh yang dikira sebagai asas
yang disusun menurut kaedah Imam Hanafi ialah:
a)
Abu Bakr Ahmad ibn Ali Al-Jassas Rahimullah
b)
Fakhr al-Islam Ali ibn Muhammas Al-Bazdawiyy
Mazhab Maliki (Tahun 93 - 179H) Mazhab Maliki adalah merupakan kumpulan
pendapat-pendapat yang berasal dari Imam Malik dan para penerusnya di masa
sesudah beliau meninggal dunia.
Seperti imam-imam yang
lain, Imam Maliki menempatkan Al-Quran sebagai sumber hukum pertama, kemudian
Al-Hadith sedapat mungkin hadith yang muttawatir atau masyur. Beliau mahu juga
menggunakan hadith ahad sebagai dalil syari kalau memang tidak ada dalil lain
yang lebih kuat.
Di antara langkah penting
yang ditawarkan oleh mazhab Maliki dalam berijtihad adalah penggunaan Al-maslahah
Al-mursalah. Teori ini diilhami oleh suatu faham bahawa syariah Islam
bertujuan mendatangkan manfaat, kesejahteraan, dan kedamaian bagi kepentingan masyarakat
dan mencegah kemudaratan. Menurut imam malik, kepentingan bersama merupakan
sasaran ke syariat Islam.
Murid-murid Imam Malik
dan generasi yang muncul sesudah itu menyimpulkan dasar-dasar fiqhiyah Imam
Malik kemudian menuliskannya. Dari beberapa isyarat yang ada dalam fatwa-fatwa
dan bukunya al-Muwattha’, fuqaha malikiyah merumuskan dasar-dasar Mazhab Maliki.
Sebagian fuqaha malikiyah menyebutkan bahawa dasar-dasar mazhab Maliki ada dua
puluh macam, iaitu nas literature Al-Quran, Mafhumul Mukhalafah
dan lain-lain lagi. Tetapi beliau tidak ada membahaskan unsur-unsur Usul Fiqh.
Mazhab Syafie (Tahun 150 - 204H) Menurut para ahli sejarah fiqih, Mazhab Qadim
Imam Syafie dibangun di Irak pada tahun 195H. Kedatangan Imam Syafie ke Baghdad
pada masa pemerintahan khalifah Al-Amin itu melibatkan Syafie dalam perdebatan
sengit dengan para ahli fiqih rasional Irak. Sedangkan mazhab jadid adalah pendapat selama berdiam di Mesir yang
dalam banyak hal memperbetulkan pendapat-pendapat sebelumnya.Pemikiran-pemikiran
baru Imam Syafie di antaranya dimuat dalam bukunya Al-Umm. Pada tahu 192H beliau kembali ke Baghdad dan
berdiam disana selama tiga tahun. Ciri-ciri pemikiran Syafie
tahapan kedua ini lebih bersifat pengembangan pemikirannya yang global
terhadap masalah-masalah furu’iyah.
Pluralisme pemikiran yang
ada di Irak adalah faktor utama yang menyebabkan kematangan pemikiran Syafie. Kemudian pada tahun 199H, beliau
pindah ke Mesir hingga wafat pada tahun 204H. Tahun-tahun terakhirnya di Mesir
beliau menggunakan sebagian besar untuk menulis dan menyemak semula buku-buku
yang pernah ditulisnya, Bukunya Ar-Risalah yang ditulis ketika
di Makkah disemak berulang-ulang, dikurangi
dan ditambah sesuai dengan perkembangan baru di Mesir.
Ketika beliau mengajar di
Masjid Amr ibn Ash, beliau telah menulis
Kitab Al-Umm, Amali Kubra, Kitab Risalah, Usul Al-Fiqih dan
memperkenalkan Qaul Jadid sebagai mazhab baru. Imam Syafie dikenal sebagai
orang yang pertama kali memelopori pertama kali penulisan dalam bidang tersebut.
(6)
(6)
Prof. Dr. Rachmat Syafe'i, MA. 1999. Ilmu ushul fiqh.
Indonesia: Pustaka Setia.
Dalam pengembaraannya beliau
mengambil corak pemikiran ahl al-ra’yu dan ahl al-hadith. Beliau berpendapat
bahawa tidak seluruh kaedah-kaedah ahli al-ra’yu baik diambil sama halnya tidak
seluruh kaedah-kaedah al-hadith harus diambil. Akan tetapi menurutnya tidak
baik pula meninggalkan seluruh kaedah berpikir mereka masing-masing. Dengan
demikian Imam Syafie tidak fanatic terhadap salah satu mazhab,
bahkan berusaha menempatkan diri sebagai penengah antara kedua kaedah. Beliau
berpendapat bahawa qiyas merupakan kaedah yang tepat untuk menjawab masalah
yang tidak manshus.
Sebagai Bapak Usul Fiqh,
Imam Syafie mewariskan seperangkat kaedah istinbat hukum yang berfungsi untuk
menganalisa beragam masalah hukum baru yang terjadi di kemudian hari. Dari
tangan Imam Syafie lahir ribuan ulama yang risau menafsirkan, dan mengembangkan
pemikiran beliau dalam ribuan halaman karya ilmiah di bidang hukum Islam.
Imam Syafie memandang
Al-Quran dan As-Sunnah berada dalam satu martabat. Beliau menempatkan As-Sunnah
sejajar dengan Al-Quran kerana menurut beliau Sunnah menjelaskan Al-Quran
kecuali hadith ahad tidak sama nilainya dengan Al-Quran dan hadith mutawatir.
Imam Syafie dalam menerima
hadith ahad mensyaratkan sebagai berikut :
· Perawinya
terpercaya
· Perawinya berakal
· Perawinya dhabith (kuat
ingatannya)
· Perawinya benar-benar
mendengar sendiri hadith itu dari orang yang menyampaikan kepadanya.
· Perawinya tidak
menyalahi para ahli ilmu yang meriwayatkan hadits tersebut.
Imam Syafie mengatakan bahawa
ijma’ adalah hujjah dan beliau menempatkan ijma’ sesudah al-Qur’an dan
al-Sunnah sebelum qiyas.
Antara kitab usul fiqh yang dikira sebagai asas yang disusun
menurut kaedah ulama al-Kalam dan al-Syafie ialah: (7)
a) Al-Burhan hasil karya Imam al-Haramayn Abd al-Malik bin Abdullah
al-Juwayniyy
b) Al-Mustasfa yang ditulis oleh Imam al-Ghazaliyy
c) Al-Imam al-Raziyy rahimahullah dalam karya agung beliau yang
berjudul al-Mahsul Fi Ilm Usul al-Fiqh
(7)
Al-Ihkam
Fi Usul al-Ahkam Karangan Saif al-Din al-Amidiyy
Mufarrihul Hazin. Karacteristik Ushul Fiqh Mazhab. Indonesia. 2014. http://www.mufarrihulhazin.com/2011/09/karakteristik-ushul-fiqh-madzhab.html
Mufarrihul Hazin. Karacteristik Ushul Fiqh Mazhab. Indonesia. 2014. http://www.mufarrihulhazin.com/2011/09/karakteristik-ushul-fiqh-madzhab.html
Mazhab Hambali (Tahun164 - 241H) Ahmad bin Hanbal adalah seorang imam yang
banyak berkunjung ke berbagai negara untuk mencari ilmu pengetahuan, antara
lain: Siria, Hijaz, Yaman, Kufah dan Basrsh. Dan beliau dapat menghimpun
sejumlah 40.000 hadith dalam kitab Musnadnya.
Adapun dasar-dasar
mazhabnya dalam mengistinbatkan hukum adalah:
a. Nas Al-Qur’an atau nash hadith, iaitu apabila
beliau menemukan nash baik dari Al-Quran mahupun hadith beliau tidak lagi
memperhatikan dalil-dalil yang lain dan tidak pula memperhatikan
pendapat-pendapat para sahabat.
b. Fatwa sebagian sahabat, iaitu jika beliau
tidak mendapatkan nas maka beliau berpegang teguh pada fatwa sahabat jika fatwa
tersebut tidak ada yang menantangnya.
c. Pendapat sebagian sahabat, beliau memandang
pendapat sebagian sahabat sebagai dalil hukum. Jika terdapat beberapa pendapat
dalam suatu masalah maka beliau mengambil pendapat yang lebih dekat kepada
Kitab dan Sunnah.
d. Hadith mursal atau hadith daif, hal ini
dipakai jika hadith tersebut tidak berlawanan dengan suatu atsar atau pendapat
seorang sahabat.
e. Qiyas, jika beliau tidak memperoleh sesuatu
dasar diantarayang tersebut di atas maka dipergunakanlah qiyas.
Bahkan ia menjadikan
perkataan tabi’in sebagai rujukan seperti perkataan sahabat, apabila terdapat
perbedaan pendapat diantara para sahabat, maka Iman Hambali akan memilih
pendapat yang paling dekat dengan Al-Quran dan As-Sunnah.
Dari dasar-dasar dan kaedah-kaedah
pengambilan hukumnya ini terlihat bahawa Imam Ahmad bin Hambal mempersempit penggunaan
rasional sampai pada batas tertentu. Ia lebih
mendahulukan penggunaan qiyas.
Kitab-kitab Imam Hambali
selain seorang ahli mengajar dan ahli mendidik, beliau juga seorang pengarang.
Beliau mempunyai beberapa kitab yang telah disusun dan direncanakannya, yang
isinya sangat berharga bagi masyarakat umat yang hidup sesudahnya. Tetapi
beliau tidak ada membahaskan unsur-unsur Usul seperti Imam Maliki. Mereka lebih
mengulaskan masalah-masalah Fiqh.
2.3 Sistem Istinbat Hukum Empat Mazhab
Pengertian
Istinbat
Secara bahasa kata istinbat berasal dari bahasa Arab yaitu “استنبط- يستنبط- استنباط” yang berarti mengeluarkan, melahirkan, menggali dan lainnya. Kata dasarnya adalah “نبط- ينبط- نبطا- نبوطا (الماء) ” bererti air terbit dan keluar dari dalam tanah. Adapun yang dimaksud dengan istinbat disini adalah suatu upaya menggali dan mengeluarkan hukum dari sumber-sumbernya yang terperinci untuk mencari hukum syara’ yang bersifat zhanni.
Secara bahasa kata istinbat berasal dari bahasa Arab yaitu “استنبط- يستنبط- استنباط” yang berarti mengeluarkan, melahirkan, menggali dan lainnya. Kata dasarnya adalah “نبط- ينبط- نبطا- نبوطا (الماء) ” bererti air terbit dan keluar dari dalam tanah. Adapun yang dimaksud dengan istinbat disini adalah suatu upaya menggali dan mengeluarkan hukum dari sumber-sumbernya yang terperinci untuk mencari hukum syara’ yang bersifat zhanni.
Sistematika Sumber Hukum Islam
Keempat Imam mazhab sepakat mengatakan bahawa sumber hukum Islam adalah Al-Quran dan sunnah Rasulullah Saw. Dua sumber tersebut disebut juga dalil-dalil pokok hukum Islam kerana keduanya merupakan petunjuk (dalil) utama kepada hukum Allah swt.
Ada juga dalil-dalil lain selain Al-Quran dan As-Sunnah seperti Qiyas, Istihsan, Istishlah, dan lainnya, tetapi dalil ini hanya sebagai dalil pendukung yang hanya merupakan alat bantu untuk sampai kepada hukum-hukum yang dikandung oleh Al-Quran dan sunnah Rasulullah Saw. Kerana hanya sebagai alat bantuan untuk memahami Al-Quran dan As-Sunnah, sebagian ulama menyebutnya sebagai kaedah istinbat. Oleh kerana yang disebut sebagai “dalil-dalil pendukung” di atas pada sisi lain disebut juga sebagai kaedah istinbat, para ulama Imam mazhab tidak sependapat dalam mempergunakannya sebagai sumber hukum Islam.
Keempat Imam mazhab sepakat mengatakan bahawa sumber hukum Islam adalah Al-Quran dan sunnah Rasulullah Saw. Dua sumber tersebut disebut juga dalil-dalil pokok hukum Islam kerana keduanya merupakan petunjuk (dalil) utama kepada hukum Allah swt.
Ada juga dalil-dalil lain selain Al-Quran dan As-Sunnah seperti Qiyas, Istihsan, Istishlah, dan lainnya, tetapi dalil ini hanya sebagai dalil pendukung yang hanya merupakan alat bantu untuk sampai kepada hukum-hukum yang dikandung oleh Al-Quran dan sunnah Rasulullah Saw. Kerana hanya sebagai alat bantuan untuk memahami Al-Quran dan As-Sunnah, sebagian ulama menyebutnya sebagai kaedah istinbat. Oleh kerana yang disebut sebagai “dalil-dalil pendukung” di atas pada sisi lain disebut juga sebagai kaedah istinbat, para ulama Imam mazhab tidak sependapat dalam mempergunakannya sebagai sumber hukum Islam.
Mazhab Hanafiah (Tahun 80 – 150H) Sebagaimana yang dikutip oleh Hasbi ash-Shiddieqy,
menerangkan bahwa dasar-dasar (sumber-sumber) hukum Abu Hanifah dalam
menegakkan fiqh adalah: “Abu Hanifah memegangi riwayat orang yang terpercaya
dan menjauhkan diri dari keburukan serta memperhatikan muamalat manusia dan
adat serta ‘uruf mereka itu. Beliau memegang Qiyas. Kalau tidak baik dalam
satu-satu masalah didasarkan kepada Qiyas, beliau memegangi istihsan selama
yang demikian itu dapat dilakukan. Kalau tidak, beliau berpegang kepada adat
dan ‘uruf. Ringkasnya, dasar (sumber-sumber) hukum Abu Hanifah, ialah:
a. Al-Qur’an
b. Sunnah Rasulullah SAW (hadith) dan atsar-atsar yang shahih yang telah masyhur di antara para ulama.
c. Fatwa-fatwa para sahabat
d. Qiyas.
e. Istihsan.
f. Adat dan ‘uruf masyarakat.
Sedangkan cara ijtihad Imam Abu Hanifah yang bersifat tambahan adalah:
a. Bahawa lafaz umum (‘am) adalah qath’iy, seperti lafaz khash
b. Bahawa pendapat sahabat yang “tidak sejalan” dengan pendapat umum adalah bersifat khusus
c. Bahawa banyaknya yang meriwayatkan tidak berarti lebih kuat (rajih)
d. Adanya penolakan terhadap mafhum (makna tersirat) syarat dan shifat
e. Bahawa apabila perbuatan rawi menyalahi riwayatnya, yang dijadikan dalil adalah perbuatannya, bukan riwayatnya
f. Mendahulukan Qiyas Jali atas khabar ahad yang dipertentangkan
g. Menggunakan istihsan dan meninggalkan Qiyas apabila diperlukan.
a. Al-Qur’an
b. Sunnah Rasulullah SAW (hadith) dan atsar-atsar yang shahih yang telah masyhur di antara para ulama.
c. Fatwa-fatwa para sahabat
d. Qiyas.
e. Istihsan.
f. Adat dan ‘uruf masyarakat.
Sedangkan cara ijtihad Imam Abu Hanifah yang bersifat tambahan adalah:
a. Bahawa lafaz umum (‘am) adalah qath’iy, seperti lafaz khash
b. Bahawa pendapat sahabat yang “tidak sejalan” dengan pendapat umum adalah bersifat khusus
c. Bahawa banyaknya yang meriwayatkan tidak berarti lebih kuat (rajih)
d. Adanya penolakan terhadap mafhum (makna tersirat) syarat dan shifat
e. Bahawa apabila perbuatan rawi menyalahi riwayatnya, yang dijadikan dalil adalah perbuatannya, bukan riwayatnya
f. Mendahulukan Qiyas Jali atas khabar ahad yang dipertentangkan
g. Menggunakan istihsan dan meninggalkan Qiyas apabila diperlukan.
Mazhab Maliki (Tahun 93 - 179H) Adapun
sumber hukum Imam Malik dalam menetapkan hukum Islam adalah berpegang pada:
a. Al-Quran
Dalam memegang Al-Quran ini meliputi pengambilan hukum berdasarkan atas zahir nas Al-Quran atau keumumannya, meliputi mafhum al-Mukhalafah dan mafhum al-Aula dengan memperhatikan ‘illatnya.
b. Sunnah
Dalam berpegang kepada sunnah sebagai dasar hukum, Imam Malik mengikuti cara yang dilakukannya dalam berpegang kepada Al-Quran. Apabila dalil syar’iy menghendaki adanya pentakwilan, maka yang dijadikan pegangan adalah arti takwil tersebut. Apabila terdapat pertentangan antara makna zahir Al-Quran dengan makna yang terkandung dalam sunnah, maka yang dipegang adalah makna zahir Al-Quran. Tetapi apabila makna yang dikandung oleh sunnah tersebut dikuatkan oleh ijma’ ahl Al-Madinah, maka ia lebih mengutamakan makna yang terkandung dalam sunnah dari pada zahir Al-Quran (sunnah yang dimaksud disini adalah sunnah mutawatir atau masyhurah).
c. Ijma’ Ahl al-Madinah
Ijma’ ahl al-Madinah ini ada dua macam, iaitu ijma’ ahl al-Madinah yang asalnya dari al-Naql, hasil dari mencontoh Rasulullah Saw, bukan dari hasil ijtihad ahl al-Madinah. Ijma’ semacam ini dijadikan hujjah oleh Imam Malik. Sedangkan kesepakatan ahl al-Madinah yang hidup kemudian, sama sekali bukan merupakan hujjah. Ijma’ ahl al-Madinah yang asalnya dari al-Naql, sudah merupakan kesepakatan seluruh kaum muslimin sebagai hujjah.
Dikalangan mazhab Maliki, ijma’ ahl al-Madinah lebih diutamakan dari pada khabar ahad, sebab ijma’ ahl al-Madinah merupakan pemberitaan oleh jama’ah, sedang khabar ahad hanya merupakan pemberitaan perseorangan.
d. Fatwa Sahabat
Yang dimaksud dengan Sahabat disini adalah sahabat besar, yang pengetahuan mereka terhadap suatu masalah itu didasarkan pada al-Naql. Ini bererti bahawa yang dimaksud dengan fatwa sahabat itu adalah berwujud hadith-hadith yang wajib diamalkan. Menurut Imam Malik, para sahabat besar itu tidak akan memberi fatwa, kecuali atas dasar apa yang difahami dari Rasulullah Saw. Namun demikian, beliau mensyaratkan bahawa fatwa sahabat tersebut tidak boleh bertentangan dengan hadith marfu’ yang dapat diamalkan dan fatwa sahabat yang demikian ini lebih didahulukan dari pada Qiyas.
e. Khabar Ahad dan Qiyas
Imam Malik tidak mengakui khabar ahad sebagai sesuatu yang datang dari Rasulullah, jika khabar ahad itu bertentangan dengan sesuatu yang sudah dikenal oleh masyarakat Madinah, sekalipun hanya dari hasil istinbat, kecuali khabar ahad tersebut dikuatkan oleh dalil-dalil lain yang qath’iy. Dalam menggunakan khabar ahad ini, Imam Malik tidak selalu konsisten. Kadang-kadang ia mendahulukan qiyas dari pada khabar ahad. Kalau khabar ahad itu tidak dikenal atau tidak popular di kalangan masyarakat Madinah, maka hal ini dianggap sebagai petunjuk, bahawa khabar ahad tersebut tidak benar berasal dari Rasulullah Saw. Dengan demikian, maka khabar ahad tersebut tidak digunakan sebagai dasar hukum, tetapi ia menggunakan qiyas dan mashlahah.
f. Al-Istihsan
Menurut mazhab Maliki, al-Istihsan adalah: “Menurut hukum dengan mengambil maslahah yang merupakan bagian dalam dalil yang bersifat kulli (menyeluruh) dengan maksud mengutamakan al-istidlal al-Mursal dari pada qiyas, sebab menggunakan istihsan itu,tidak berarti hanya mendasarkan pada pertimbangan perasaan semata, melainkan mendasarkan pertimbangannya pada maksud pembuat syara’ secara keseluruhan”. Dari takrif tersebut, jelas bahawa istihsan lebih mementingkan maslahah juz’iyyah atau maslahah tertentu dibandingkan dengan dalil kulli atau dalil yang umum atau dalam ungkapan yang lain sering dikatakan bahawa istihsan adalah beralih dari satu qiyas ke qiyas lain yang dianggap lebih kuat dilihat dari tujuan syari’at diturunkan. Ertinya jika terdapat satu masalah yang menurut qiyas semestinya diterapkan hukum tertentu, tetapi dengan hukum tertentu itu ternyata akan menghilangkan suatu mashlahah atau membawa madharat tertentu, maka ketentuan qiyas yang demikian itu harus dialihkan ke qiyas lain yang tidak akan membawa kepada akibat negatif. Suatu ketentuan hukum harus mendatangkan mashlahat atau menghindarkan madharat.
g. Al-Maslahah Al-Mursalah
Maslahah Mursalah adalah maslahah yang tidak ada ketentuannya, baik secara tersurat atau sama sekali tidak disinggung oleh nash. Dengan demikian, maka maslahah mursalah itu kembali kepada memelihara tujuan syari’at diturunkan. Tujuan syari’at diturunkan dapat diketahui melalui Al-Qur’an, sunnah atau ijma’.
Para ulama yang berpegang kepada maslahah mursalah sebagai dasar hukum, menetapkan beberapa syarat untuk dipenuhi sebagai berikut:
• Maslahah itu harus benar-benar merupakan maslahah menurut penelitian yang seksama, bukan sekedar diperkirakan secara sepintas saja.
• Maslahah itu harus benar-benar merupakan maslahah yang bersifat umum, bukan sekedar maslahah yang hanya berlaku untuk orang-orang tertentu.
• Maslahah itu harus benar-benar merupakan maslahah yang bersifat umum dan tidak bertentangan dengan ketentuan nas atau ijma’.
h. Sadd Al-Zara’i
Imam Malik menggunakan sadd al-Zara’i sebagai landasan dalam menetapkan hukum. Menurutnya, semua jalan atau sebab yang menuju kepada yang haram atau terlarang, hukumnya haram atau terlarang. Dan semua jalan atau sebab yang menuju kepada yang halal, halal pula hukumnya.
i. Istishhab
Imam Malik menjadikan istishhab sebagai landasan dalam menetapkan hukum. Istishhab adalah tetapnya suatu ketentuan hukum untuk masa sekarang atau yang akan datang, berdasarkan atas ketentuan hukum yang sudah ada di masa lampau. Jadi sesuatu yang telah dinyatakan adanya, kemudian datang keraguan atas hilangnya sesuatu yang telah diyakini adanya tersebut, hukumnya tetap seperti hukum pertama, yaitu tetap ada. Begitu pula sebaliknya.
j. Syar’u Man Qablana
Menurut Qadhy Abd. Wahab al-Maliky, bahwa Imam Malik menggunakan kaedah syar’u man qablana syar’un lana, sebagai dasar hukum. Tetapi menurut Sayyid Muhammad Musa, tidak kita temukan secara jelas pernyataan Imam Malik yang menyatakan demikian. Menurut Abd. Wahab Khallaf, bahwa apabila Al-Qur’an dan sunnah shahihah mengisahkan suatu hukum yang pernah diberlakukan buat umat sebelum kita melalui para Rasul yang diutus Allah untuk mereka dan hukum-hukum tersebut dinyatakan pula di dalam Al-Qur’an dan sunnah shahihah, maka hukum-hukum tersebut berlaku pula buat kita.
a. Al-Quran
Dalam memegang Al-Quran ini meliputi pengambilan hukum berdasarkan atas zahir nas Al-Quran atau keumumannya, meliputi mafhum al-Mukhalafah dan mafhum al-Aula dengan memperhatikan ‘illatnya.
b. Sunnah
Dalam berpegang kepada sunnah sebagai dasar hukum, Imam Malik mengikuti cara yang dilakukannya dalam berpegang kepada Al-Quran. Apabila dalil syar’iy menghendaki adanya pentakwilan, maka yang dijadikan pegangan adalah arti takwil tersebut. Apabila terdapat pertentangan antara makna zahir Al-Quran dengan makna yang terkandung dalam sunnah, maka yang dipegang adalah makna zahir Al-Quran. Tetapi apabila makna yang dikandung oleh sunnah tersebut dikuatkan oleh ijma’ ahl Al-Madinah, maka ia lebih mengutamakan makna yang terkandung dalam sunnah dari pada zahir Al-Quran (sunnah yang dimaksud disini adalah sunnah mutawatir atau masyhurah).
c. Ijma’ Ahl al-Madinah
Ijma’ ahl al-Madinah ini ada dua macam, iaitu ijma’ ahl al-Madinah yang asalnya dari al-Naql, hasil dari mencontoh Rasulullah Saw, bukan dari hasil ijtihad ahl al-Madinah. Ijma’ semacam ini dijadikan hujjah oleh Imam Malik. Sedangkan kesepakatan ahl al-Madinah yang hidup kemudian, sama sekali bukan merupakan hujjah. Ijma’ ahl al-Madinah yang asalnya dari al-Naql, sudah merupakan kesepakatan seluruh kaum muslimin sebagai hujjah.
Dikalangan mazhab Maliki, ijma’ ahl al-Madinah lebih diutamakan dari pada khabar ahad, sebab ijma’ ahl al-Madinah merupakan pemberitaan oleh jama’ah, sedang khabar ahad hanya merupakan pemberitaan perseorangan.
d. Fatwa Sahabat
Yang dimaksud dengan Sahabat disini adalah sahabat besar, yang pengetahuan mereka terhadap suatu masalah itu didasarkan pada al-Naql. Ini bererti bahawa yang dimaksud dengan fatwa sahabat itu adalah berwujud hadith-hadith yang wajib diamalkan. Menurut Imam Malik, para sahabat besar itu tidak akan memberi fatwa, kecuali atas dasar apa yang difahami dari Rasulullah Saw. Namun demikian, beliau mensyaratkan bahawa fatwa sahabat tersebut tidak boleh bertentangan dengan hadith marfu’ yang dapat diamalkan dan fatwa sahabat yang demikian ini lebih didahulukan dari pada Qiyas.
e. Khabar Ahad dan Qiyas
Imam Malik tidak mengakui khabar ahad sebagai sesuatu yang datang dari Rasulullah, jika khabar ahad itu bertentangan dengan sesuatu yang sudah dikenal oleh masyarakat Madinah, sekalipun hanya dari hasil istinbat, kecuali khabar ahad tersebut dikuatkan oleh dalil-dalil lain yang qath’iy. Dalam menggunakan khabar ahad ini, Imam Malik tidak selalu konsisten. Kadang-kadang ia mendahulukan qiyas dari pada khabar ahad. Kalau khabar ahad itu tidak dikenal atau tidak popular di kalangan masyarakat Madinah, maka hal ini dianggap sebagai petunjuk, bahawa khabar ahad tersebut tidak benar berasal dari Rasulullah Saw. Dengan demikian, maka khabar ahad tersebut tidak digunakan sebagai dasar hukum, tetapi ia menggunakan qiyas dan mashlahah.
f. Al-Istihsan
Menurut mazhab Maliki, al-Istihsan adalah: “Menurut hukum dengan mengambil maslahah yang merupakan bagian dalam dalil yang bersifat kulli (menyeluruh) dengan maksud mengutamakan al-istidlal al-Mursal dari pada qiyas, sebab menggunakan istihsan itu,tidak berarti hanya mendasarkan pada pertimbangan perasaan semata, melainkan mendasarkan pertimbangannya pada maksud pembuat syara’ secara keseluruhan”. Dari takrif tersebut, jelas bahawa istihsan lebih mementingkan maslahah juz’iyyah atau maslahah tertentu dibandingkan dengan dalil kulli atau dalil yang umum atau dalam ungkapan yang lain sering dikatakan bahawa istihsan adalah beralih dari satu qiyas ke qiyas lain yang dianggap lebih kuat dilihat dari tujuan syari’at diturunkan. Ertinya jika terdapat satu masalah yang menurut qiyas semestinya diterapkan hukum tertentu, tetapi dengan hukum tertentu itu ternyata akan menghilangkan suatu mashlahah atau membawa madharat tertentu, maka ketentuan qiyas yang demikian itu harus dialihkan ke qiyas lain yang tidak akan membawa kepada akibat negatif. Suatu ketentuan hukum harus mendatangkan mashlahat atau menghindarkan madharat.
g. Al-Maslahah Al-Mursalah
Maslahah Mursalah adalah maslahah yang tidak ada ketentuannya, baik secara tersurat atau sama sekali tidak disinggung oleh nash. Dengan demikian, maka maslahah mursalah itu kembali kepada memelihara tujuan syari’at diturunkan. Tujuan syari’at diturunkan dapat diketahui melalui Al-Qur’an, sunnah atau ijma’.
Para ulama yang berpegang kepada maslahah mursalah sebagai dasar hukum, menetapkan beberapa syarat untuk dipenuhi sebagai berikut:
• Maslahah itu harus benar-benar merupakan maslahah menurut penelitian yang seksama, bukan sekedar diperkirakan secara sepintas saja.
• Maslahah itu harus benar-benar merupakan maslahah yang bersifat umum, bukan sekedar maslahah yang hanya berlaku untuk orang-orang tertentu.
• Maslahah itu harus benar-benar merupakan maslahah yang bersifat umum dan tidak bertentangan dengan ketentuan nas atau ijma’.
h. Sadd Al-Zara’i
Imam Malik menggunakan sadd al-Zara’i sebagai landasan dalam menetapkan hukum. Menurutnya, semua jalan atau sebab yang menuju kepada yang haram atau terlarang, hukumnya haram atau terlarang. Dan semua jalan atau sebab yang menuju kepada yang halal, halal pula hukumnya.
i. Istishhab
Imam Malik menjadikan istishhab sebagai landasan dalam menetapkan hukum. Istishhab adalah tetapnya suatu ketentuan hukum untuk masa sekarang atau yang akan datang, berdasarkan atas ketentuan hukum yang sudah ada di masa lampau. Jadi sesuatu yang telah dinyatakan adanya, kemudian datang keraguan atas hilangnya sesuatu yang telah diyakini adanya tersebut, hukumnya tetap seperti hukum pertama, yaitu tetap ada. Begitu pula sebaliknya.
j. Syar’u Man Qablana
Menurut Qadhy Abd. Wahab al-Maliky, bahwa Imam Malik menggunakan kaedah syar’u man qablana syar’un lana, sebagai dasar hukum. Tetapi menurut Sayyid Muhammad Musa, tidak kita temukan secara jelas pernyataan Imam Malik yang menyatakan demikian. Menurut Abd. Wahab Khallaf, bahwa apabila Al-Qur’an dan sunnah shahihah mengisahkan suatu hukum yang pernah diberlakukan buat umat sebelum kita melalui para Rasul yang diutus Allah untuk mereka dan hukum-hukum tersebut dinyatakan pula di dalam Al-Qur’an dan sunnah shahihah, maka hukum-hukum tersebut berlaku pula buat kita.
Mazhab Syafie (Tahun 150 - 204H) Secara sederhana, dalil-dalil hukum yang
digunakan Imam Syafie dalam Istinbāţ hukum, antara lain:
1. Alquran dan sunnah
2. Ijma’
3. Menggunakan al-Qiyas dan at-Takhyir bila menghadapi ikhtilaf.
Sedangkan manhaj atau langkah-langkah ijtihad Imam Syafie, seperti yang dikutip Dr. Jaih Mubarok dari Ahmad Amin dalam kitabnya Duha al-Islam, iaitu sebagai berikut : rujukan pokok adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila suatu persoalan tidak diatur dalam Al-Quran dan As-Sunnah, hukumnya ditentukan dengan qiyas. Sunnah digunakan apabila sanadnya sahih. Ijmak diutamakan atas khabar mufrad. Makna yang diambil dari hadisthadalah makna zahir.
1. Alquran dan sunnah
2. Ijma’
3. Menggunakan al-Qiyas dan at-Takhyir bila menghadapi ikhtilaf.
Sedangkan manhaj atau langkah-langkah ijtihad Imam Syafie, seperti yang dikutip Dr. Jaih Mubarok dari Ahmad Amin dalam kitabnya Duha al-Islam, iaitu sebagai berikut : rujukan pokok adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila suatu persoalan tidak diatur dalam Al-Quran dan As-Sunnah, hukumnya ditentukan dengan qiyas. Sunnah digunakan apabila sanadnya sahih. Ijmak diutamakan atas khabar mufrad. Makna yang diambil dari hadisthadalah makna zahir.
Menurut
Rasyad Hasan Khalil, dalam istinbat hukum Imam Syafie menggunakan lima sumber,
iaitu:
1. Nas-nas
Baik Al-Quran dan As-Sunnah yang merupakan sumber utama bagi fiqih Islam, dan selain keduanya adalah pengikut saja. Para sahabat terkadang sepakat atau berbeda pendapat, tetapi tidak pernah bertentangan dengan Al-Quran atau As-Sunnah.
2. Ijma’
Merupakan salah satu dasar yang dijadikan hujjah oleh imam Syafie menempati urutan setelah Al-Quran dan As-Sunnah. Beliau mendefinisikannya sebagai kesepakatan ulama suatu zaman tertentu terhadap satu masalah hukum syar’i dengan bersandar kepada dalil. Adapun ijma] pertama yang digunakan oleh imam Syafie adalah ijma’nya para sahabat, beliau menetapkan bahawa ijma’ diakhirkan dalam berdalil setelah Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila masalah yang sudah disepakati bertentangan dengan Al-Quran dan As-Sunnah maka tidak ada hujjah padanya.
3. Pendapat para sahabat.
Imam Syafie membagikan pendapat sahabat kepada tiga bagian. Pertama, sesuatu yang sudah disepakati, seperti ijma’. Kedua, pendapat seorang sahabat saja dan tidak ada yang lain dalam suatu masalah, baik setuju atau menolak, maka imam Syafie tetap mengambilnya. Ketiga, masalah yang mereka berselisih pendapat, maka dalam hal ini imam Syafie akan memilih salah satunya yang paling dekat dengan Al-Quran, As-Sunnah atau ijma’, atau menguatkannya dengan qiyas yang lebih kuat dan beliau tidak akan membuat pendapat baru yang bertentangan dengan pendapat yang sudah ada.
4. Qiyas.
Imam Syafie menetapkan qiyas sebagai salah satu sumber hukum bagi syariat Islam untuk mengetahui tafsiran hukum Al-Quran dan As-Sunnah yang tidak ada nas pasti. Beliau tidak menilai qiyas yang dilakukan untuk menetapkan sebuah hukum dari seorang mujtahid lebih dari sekedar menjelaskan hukum syariat dalam masalah yang sedang digali oleh seorang mujtahid.
5. Urf’. Imam Syafie memakai jalan istidlal dalam menetapkan hukum, apabila tidak menemukan hukum dari kaedah-kaedah sebelumnya di atas. Dua sumber istidlal yang diakui oleh imam Syafie adalah adat istiadat (‘urf) dan undang-undang agama yang diwahyukan sebelum Islam (istishab). Namun begitu, kedua sumber ini tidak termasuk kaedah yang digunakan oleh imam Syafie sebagai dasar istinbath hukum yang digunakan oleh imam Syafi’i.[12]
6. Qaul Qadim dan Qaul Jadid. (8)
Ulama membagi pendapat imam Syafie menjadi dua, iaitu Qaul Qadim dan Qaul Jadid. Qaul Qadim adalah pendapat imam Syafie yang dikemukakan dan ditulis di Irak. Sedangkan Qaul Jadid adalah pendapat imam Syafie yang dikemukakan dan ditulis di Mesir. Beberapa contoh pendapat Qaul Qadim dan Qaul Jadid antara lain:
a. Membaca talbiyah dalam tawaf.
Qaul Qadim: sunat hukumnya membaca talbiyah dalam melakukan tawaf.
1. Nas-nas
Baik Al-Quran dan As-Sunnah yang merupakan sumber utama bagi fiqih Islam, dan selain keduanya adalah pengikut saja. Para sahabat terkadang sepakat atau berbeda pendapat, tetapi tidak pernah bertentangan dengan Al-Quran atau As-Sunnah.
2. Ijma’
Merupakan salah satu dasar yang dijadikan hujjah oleh imam Syafie menempati urutan setelah Al-Quran dan As-Sunnah. Beliau mendefinisikannya sebagai kesepakatan ulama suatu zaman tertentu terhadap satu masalah hukum syar’i dengan bersandar kepada dalil. Adapun ijma] pertama yang digunakan oleh imam Syafie adalah ijma’nya para sahabat, beliau menetapkan bahawa ijma’ diakhirkan dalam berdalil setelah Al-Quran dan As-Sunnah. Apabila masalah yang sudah disepakati bertentangan dengan Al-Quran dan As-Sunnah maka tidak ada hujjah padanya.
3. Pendapat para sahabat.
Imam Syafie membagikan pendapat sahabat kepada tiga bagian. Pertama, sesuatu yang sudah disepakati, seperti ijma’. Kedua, pendapat seorang sahabat saja dan tidak ada yang lain dalam suatu masalah, baik setuju atau menolak, maka imam Syafie tetap mengambilnya. Ketiga, masalah yang mereka berselisih pendapat, maka dalam hal ini imam Syafie akan memilih salah satunya yang paling dekat dengan Al-Quran, As-Sunnah atau ijma’, atau menguatkannya dengan qiyas yang lebih kuat dan beliau tidak akan membuat pendapat baru yang bertentangan dengan pendapat yang sudah ada.
4. Qiyas.
Imam Syafie menetapkan qiyas sebagai salah satu sumber hukum bagi syariat Islam untuk mengetahui tafsiran hukum Al-Quran dan As-Sunnah yang tidak ada nas pasti. Beliau tidak menilai qiyas yang dilakukan untuk menetapkan sebuah hukum dari seorang mujtahid lebih dari sekedar menjelaskan hukum syariat dalam masalah yang sedang digali oleh seorang mujtahid.
5. Urf’. Imam Syafie memakai jalan istidlal dalam menetapkan hukum, apabila tidak menemukan hukum dari kaedah-kaedah sebelumnya di atas. Dua sumber istidlal yang diakui oleh imam Syafie adalah adat istiadat (‘urf) dan undang-undang agama yang diwahyukan sebelum Islam (istishab). Namun begitu, kedua sumber ini tidak termasuk kaedah yang digunakan oleh imam Syafie sebagai dasar istinbath hukum yang digunakan oleh imam Syafi’i.[12]
6. Qaul Qadim dan Qaul Jadid. (8)
Ulama membagi pendapat imam Syafie menjadi dua, iaitu Qaul Qadim dan Qaul Jadid. Qaul Qadim adalah pendapat imam Syafie yang dikemukakan dan ditulis di Irak. Sedangkan Qaul Jadid adalah pendapat imam Syafie yang dikemukakan dan ditulis di Mesir. Beberapa contoh pendapat Qaul Qadim dan Qaul Jadid antara lain:
a. Membaca talbiyah dalam tawaf.
Qaul Qadim: sunat hukumnya membaca talbiyah dalam melakukan tawaf.
Qaul
Jadid: tidak sunat membaca talbiyah dalam melakukan tawaf.
Mazhab Hambali
(Tahun164 - 241H) Sumber hukum dan kaedah istinbat Imam Ahmad ibn
Hanbal dalam menetapkan hukum adalah:
1. Nas dari Al-Quran dan As-Sunnah yang shahih.
Apabila beliau telah mendapati suatu nas dari Al-Quran dan dari Sunnah Rasul yang shahihah, maka beliau dalam menetapkan hukum adalah dengan nas itu.
1. Nas dari Al-Quran dan As-Sunnah yang shahih.
Apabila beliau telah mendapati suatu nas dari Al-Quran dan dari Sunnah Rasul yang shahihah, maka beliau dalam menetapkan hukum adalah dengan nas itu.
(8)
Dr.
Mubarok, Jaih. 2002. Modifikasi Hukum Islam:Studi Tentang Qawl Qadim dan
Qawl Jadid. Jakarta: PT Paja Grafindo Persada.
2. Fatwa para sahabat Nabi Saw
Apabila beliau tidak mendapatkan suatu nas yang jelas, baik dari Al-Quran maupun dari hadith shahih, maka beliau menggunakan fatwa-fatwa dari para sahabat Nabi yang tidak ada perselisihan di kalangan mereka. Apabila terdapat perbedaan di antara fatwa para sahabat, maka Imam Ahmad ibn Hanbal memilih pendapat yang lebih dekat kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
3. Hadith Mursal dan Hadith Daif
Apabila beliau tidak menemukan dari tiga cara di atas, maka beliau menetapkan hukum dengan hadith mursal dan hadith daif. Dalam pandangan Imam Ahmad ibn Hanbal, hadith hanya dua kelompok iaitu, hadith shahih dan hadith daif.
4. Qiyas
Apabila Imam Ahmad ibn Hanbal tidak mendapatkan nash dari hadith mursal dan hadith daif, maka beliau menggunakan qiyas. Qiyas adalah dalil yang digunakan dalam keadaan dharurat.
5. Sadd al-dzara’i
Iaitu melakukan tindakan pencegahan terhadap hal-hal yang negatif. (9)
Apabila beliau tidak mendapatkan suatu nas yang jelas, baik dari Al-Quran maupun dari hadith shahih, maka beliau menggunakan fatwa-fatwa dari para sahabat Nabi yang tidak ada perselisihan di kalangan mereka. Apabila terdapat perbedaan di antara fatwa para sahabat, maka Imam Ahmad ibn Hanbal memilih pendapat yang lebih dekat kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
3. Hadith Mursal dan Hadith Daif
Apabila beliau tidak menemukan dari tiga cara di atas, maka beliau menetapkan hukum dengan hadith mursal dan hadith daif. Dalam pandangan Imam Ahmad ibn Hanbal, hadith hanya dua kelompok iaitu, hadith shahih dan hadith daif.
4. Qiyas
Apabila Imam Ahmad ibn Hanbal tidak mendapatkan nash dari hadith mursal dan hadith daif, maka beliau menggunakan qiyas. Qiyas adalah dalil yang digunakan dalam keadaan dharurat.
5. Sadd al-dzara’i
Iaitu melakukan tindakan pencegahan terhadap hal-hal yang negatif. (9)
(9)
Prof.
Dr. M.Zein, Satria Effendi. 2005. Ushul Fiqih. Jakarta: Kencana.
BAB III
PENUTUP
3.1
Kesimpulan
Terdapat
hanya dua aliran dalam Usul Fiqh yang berbeza iaitu aliran Imam Hanafi dan Imam
Syafie. Perbezaan yang muncul kerana perbezaan dalam pembangunan teori usul
fiqh masing-masing yang digunakan dalam menggali hukum Islam. Manakala Imam
Maliki dan Imam Hambali tidak terus mengupas tentang Usul Fiqh.
Aliran
Imam Hanafi dalam membangunkan teori Usul Fiqh banyak dipengrauhi oleh masalah
furu’ dalam mazhab mereka. Yang bermaksud, mereka tidak membangunkan sesuatu
teori kecuali setelah melakukan penyelidikan terhadap masalah-masalah furu’
yang ada di dalam mazhab mereka. Apabila terdapat pertentangan antara kaedah
yang ada dengan hukum furu’ maka kaedah tersebut diubah dan disesuaikan dengan
hukum furu’ tersebut.
Aliran
Imam Syafie pula dalam membangunkan Usul Fiqh tanpa terpengaruh oleh
masalah-masalah furu’. Aliran ini menetapkan kaedah-kaedah dengan alasan yang
kuat, baik dari naqli (Al-Quran dan As-Sunnah) mahupun dari aqli (akal fikiran
tanpa pengaruhan. Setiap permasalahan yang diterima akal dan disokong oleh
dalil naqli, dapat dijadikan kaedah. Aliran Imam Syafie adalah aliran yang
pertama menyentuh tentang Usul Fiqh dibandingkan dengan Imam-imam yang lainnya.
Dari itu, Imam Syafie selalu memberi peringatan terhadap murid-muridnya agar
tidak begitu saja menerima apa-apa yang disampaikan oleh beliau dalam masalah
agama jika tidak ada nashnya dalam Al-Quran mahupun As-Sunnah.
Sistem
hukum istinbat dari empat mazhab telah dimuatnaikkan supaya kita dapat
memperbezakan cara-cara mengeluarkan hukum oleh Imam-Imam itu. Seperti dapat
kita lihat, kaedah Imam Hanafi dan Imam Syafie meengeluarkan hukum terdapat
beberapa langkah-langkah supaya kita tidak bertentangan dengan Al-Quran dan
As-Sunnah. Ia juga sebagai sikap berhati-hati supaya tidak terkeluar dari hukum
Islam. Maka jelaslah bahawa ilmu Usul Fiqh merupakan pedoman yang tepat untuk
memahami teks-teks perundungan di aman ilmu itu sendiri sangat mendalam dan
boleh menjadi cara bagi seorang alhi hukum di samping dpat melatih dan
megembangkan kemampuannya dalam pengistinbatan hukum.
3.2 Saranan
Berdasarkan
kesimpulan di atas, maka penulis memberikan saran-saran sebagai berikut:
1)
Usaha
gigih Imam-Imam membina kaedah-kaedah Usul Fiqh sangat ternilai dan sewajarnya
dihargai oleh masyarakat Muslim. Ia mempermudahkan seseoarang untuk mengetahui
hukum kerana penguasaan terhadap semua masalah Usul Fiqh yang banyak dan
berselerak adalah sukar.
2)
Ia
juga mampu membentuk kemahiran yang kuat dan baik sekaligus dapat membantu
masyarakat menerokai perlbagai isu semasa dengan penyelesaian yang tepat dan
baik.
3)
Sehubungan
dengan itu, masyarakat Islam di Singapura perlu berhati-hati dalam mengamalkan
amalan seharian. Persoalan agama dan adat orang bukan Islam perlu
dititikberatkan kerana kedua-duanya berasaskan kepercayaan masyarakat, apatah
lagi bentuk keagamaan orang bukan Islam di Singapura didominasi oleh agama
budaya (wad`i). Ini kerana ditakuti berlaku elemen al-tasyabbuh yang dilarang
tanpa disedari disebabkan sikap mengambil ringan terhadap perkara tersebut.
Keadaan ini boleh menimbulkan implikasi hukum.
RUJUKAN
Al-Quran
al-Karim
Prof. Dr. Rachmat Syafe'i, MA. 1999. Ilmu ushul
fiqh. Indonesia: Pustaka Setia.
Ahmad Hanafi. 1987. Usul Fiqh. Jakarta: Pusat Widjaya
Rachmat Syafe’i. 2007. Ilmu Ushul Fiqh. Bandung: Pustaka
Setia.
Prof. Dr. M.Zein, Satria Effendi. 2005. Ushul Fiqih. Jakarta:
Kencana.
Dr. Mubarok, Jaih. 2002. Modifikasi Hukum Islam:Studi
Tentang Qawl Qadim dan Qawl Jadid. Jakarta: PT Paja Grafindo Persada.
Mufarrihul
Hazin. Karacteristik Ushul Fiqh Mazhab. Indonesia. 2014. http://www.mufarrihulhazin.com/2011/09/karakteristik-ushul-fiqh-madzhab.html
Abu
Fathi Al-Yamani. Kuliah Usul Al Fiqh. Johor, Malaysia. 2011. https://aljawhar.wordpress.com/category/usul-al-fiqh/
Asst
Prof. Dr. Mohamed Fadzli Hasan. Introduction to Usul Fiqh. International
Islamic University, Malaysia. 2008. http://ufaoil.blogspot.sg/2008/02/introduction-to-usul-al-fiqh.html
1xbet korean betting tips - legalbet.co.kr
ReplyDelete1xbet korean betting tips - legalbet.co.kr. febcasino This section is 카지노 a 1xbet stub, with different information about the bet types. · 1Xbet is the most popular